falusjuli -- roberta
Oldal ajnl
 
A zene kell...
 
Kedvencek
 
Hegeds Zsolt:
 
Fruzsina
 
:
 
Levelet ide rhatsz nekem!
 
.
 
tallkozsok:
 
PSZICHOLGIAI CIKKEIM-rsaim-gondolataim..
PSZICHOLGIAI CIKKEIM-rsaim-gondolataim.. : A fls sziv gyerekekrl

A fls sziv gyerekekrl

  2006.08.29. 18:21

rzelmi zavarok vodskorban

 

 

A fls gyerekekrl

 

 

 

 

Az vodai csoportokban egyre tbb szorong, fls gyerekrl tesznek emltst az vnk.

k azok, akik feltnen nehezen illeszkednek be a csoportjukba, a szlktl nehezen vlnak el, feladathelyzetekben nem szvesen  vesznek rszt, a csoportban egy-kt gyerekkel teremtenek csak kapcsolatot, de leginkbb az vnni kzelsge mellett rzik biztonsgban magukat, s slyosabb esetekben  feltn viselkedsi szoksokat is produklnak.

 

Az rzelmek fejldsnek ebben a szakaszban vajon termszetes sajtossg a flelem ilyen intenzv megjelense? Ha nem termszetes, akkor milyen httrtnyezk bjhatnak meg a viselkedsi problmk mgtt? Alkati sajtossgrl beszlhetnk-e, vagy nevelsi hibk miatt vlik egy gyerek tlzottan szorongv, flss?

 

De mg mieltt erre megksrelnnk vlaszt adni, nzzk t, hogy a szorongsnak s a flelemnek a termszete honnan eredeztethet?

 

Szmos llatksrlet, de emberksrlet is kimutatta, hogy a flelmet rszben tanuljuk, de rkltt tulajdonsg jegyeket is tallunk mgtte. Vagyis a szorongs-flelem egy tanult emci, ami a neveli-szli hats kvetkeztben alakul ki, de rkltt tulajdonsgok halmaza is lehet, esetleg alkati sajtossgok is meghzdnak benne.

Negatv rzelemknt tartjuk szmon, de mgis  a faj s az egyedfenntarts szempontjbl elengedhetetlen emci. Minden egszsges ember rendelkezik a flelem rzetvel. Az a felntt s az a gyerek, aki egyltaln nem szorong soha semmilyen helyzetben, annak megnyilvnulsai mgtt betegsget lehet sejtennk, vagyis a  flelem teljes hinya krlettan tnetei kz tartozik.

Fontos rzelemrl van sz teht, amire szksgnk van, hogy bizonyos helyzeteket elkerljnk, s ezltal bizonyos helyzetek kvetkezmnyeitl megvdjk magunkat, szemlyisgnket.

 

De mis is az a flelem, mi is mondhat el errl az rzelemrl?

 

ltalban a meghatrozsban a kvetkez kritriumokat szoktk lerni:

A flelem egy olyan rzelem, ami a gyermekkorban fokozottan, ksbb felnttkorunkban kevsb meghatroz emci. Jellemz r az, hogy a bekvetkezett esemny eltt jelentkezik s mintegy jelzi a bekvetkez kudarcot, a veszly lehetsgt, kvetkezmnyt.

 

Emltettk, hogy egy negatv emcirl van sz, hiszen tlsekor kudarcot jsolunk nmagunknak a viselkedsnk vgkimenetelt illeten.

A flelmek teht veszlyhelyzetben jelentkeznek. De nem minden veszlyhelyzetben lnk t cselekvst blokkol flelmet, ez attl fgg, hogy a veszlyhelyzet kimenetelt elssorban kudarcnak, vagy sikeresnek ltjuk elre. Ismernk olyan felntteket, gyerekeket, akik szeretnek kockztatni, szeretik tlni a flelmet, magt az rzst, a kockztats rmt, vagy ppen azt a „fordulpontot”, amikor a negatv rzelmeiket uraljk, legyzik a flelmet, ami fokozza nrtkelsket, a siker meglsnek pozitv jellegt, annak a slyt.

 

 

A flelemhez szorosan kapcsoldik egy msik rzelem: a szorongs. A szorongs meghatrozsa igen nehz, ltalban gy definiljak, hogy szorongs az a negatv rzelem, amikor a flelemnek nincs valdi, konkrt trgya. Szorongsrl beszlnk akkor, ha a flelem okait nem ismeri fel az egyn, csak az rzelmet li t. Mskppen megkzeltve: a szorongs egy idben tvoli veszlyrzettl val flelem.. Felnttnl, gyereknl is nagyon gyakran megnyilvnul emcirl van sz.

A szorongs sszefgg egyfajta dntskptelensggel is, a szorong emberek ltalban dntskptelen emberek. Gyakran beszkl gondolkodsuk, az rzelmek titatjk cselekvsket, sokszor vgletesen cselekszenek, vagy teljes passzivitsba vonulnak, vagy a tl aktv tevkenykeds lesz jellemz rjuk, mintegy kompenzlva feszltsgeiket.

 

 

 

 

Most nzzk t, hogy hogyan fejldik a flelem jszltt kortl az vodkor vgig?

 

Az els flelmi reakcikkal mr az jszlttnl is tallkozhatunk. Megfigyelhet, hogy minden tl ers, intenzv, vagy jszer inger gynevezett pnikreakcit vlt ki a csecsembl is.

6 hnapos kor krnykn figyelhetjk meg az els olyan reakcit, ami a valdi flelemrzs megltt felttelezi.. A gyermek ezen reakcija  bizonythatan elszr 6 hnapos korban nyilvnul meg az idegen arctl, a szokatlantl val flelem formjban.

Az addig mindenkire mosolyg kicsi hirtelen srss vlik, ha klns vagy szokatlan helyzetbe kerl. Szinte minden gyereknl lthat, ha idegen szemly mosolyog r ebben a korban mr nem automatikusan reagl viszont mosollyal, hanem esetleg elkomorul, tiltakozik. Az anya s az ismers szemlyek kivlnak a krnyezetbl, mr pontosan be tudja azonostani ket, mint olyanokat, akik biztonsgot jelentenek neki.

1-2 hnap mlva, 8 hnapos korban tapasztalhat elszr a szl hinyban tlt .n. szeparcis flelem, amit a gyerek akkor is tl, ha ltmezejn kvl esik az anya, vagy az ismers szemly. A szeparcis flelem nem ms, mint a biztonsg s a biztonsgot ad szemly elvesztstl val flelem, az egyedllttl val szorongs. Hosszas folyamat eredmnye, tanuls s tapasztals kvetkezmnye leszmire megrti s elfogadja a tnyt: a msik akkor is ltezik, ha nem ltja, ha kzvetlenl nem tapasztalja a jelenltt. A jelensget konstancinak nevezik a kutatk, ami llektani szempontbl tbb lpcss szakaszban fejldik, s az els llomsa ebben a korai letszakaszban jelenik meg.  

Az elkvetkez kt esztendben a flelmet kivlt trgyak, helyzetek szma nttn-n. A flelmek repertorja egyre gazdagabb vlik, gy nem meglep, de a 3-6 veseknl tbben a cscsflelmek idszakrl is beszlnek.

 

Mik az rzelmek legfbb ltalnos sajtossgai vodskorban?

 

A negatv rzst, a flelmet mr olyan konkrt objektumok, llnyek, vagy szitucik vltjk ki, amiket a gyerek valban veszlyesnek tl.

 

Nagyon intenzvek, erteljesek emciik, a gyermek cselekvseire kzvetlenl hatnak,

vagyis kzvetlenl befolysoljk az vodskorban megnyilvnulsaikat. rzelmeiken uralkodni igen nehezen kpesek,  ltaluk vezrelten cselekszenek.

Megfigyelhet jellemzen az is, hogy egy vods cselekvsbl, tevkenysgbl kzvetlenl kvetkeztethetnk rzelmi llapotra is. Ha rten, empatikusan vesznk rszt  a gyerek jtkban pldul, akkor annak tmavlasztsbl s a tevkenysgnek mdjbl nagyon sok informcit kaphatunk rzelmi-hangulati llapotrl is, pszichs kiegyenslyozottsgnak szintjrl.  

Kzvetlenl kvetkeztethetnk hogyltre a mindennapi tevkenysgek megfigyelsvel is, mert pl. megvltozik a gyerek tvgya, vagy ppen alvsi szoksa, ha szorong-fl valamilyen aktulis esemnytl.

Ebben az letkorban az rzelmeikre jellemz az is, hogy azok igen vltozkonyak,  knnyen egyik vgletbl a msikba csapnak t. Ennek oka lehet egyrszt az, hogy igen knnyen elterelhet figyelmk mg, msrszt, hogy rzseik igen felsznesek. Mg a dh-kitrseket is sokszor jl tudjuk kezelni, irnytani, ha valami rdekes dologra prbljuk rvenni ket.

 

Mik vltanak ki flelmet a gyerekekbl?

 

Flelmet idzhetnek el bizonyos zajok, hangok, llatok, mesebeli llnyek, sttsg, rnyk, stb s brmi ami szokatlan, ismeretlen a gyerek szmra.

A kutatk kimutattk vizsglatok sorozatval, hogy ebben az letkorban a flelem s az intelligencia szint kztt szablyos sszefggs ltezik.

Minl intelligensebb egy gyerek, annl tbb trgytl, szemlytl, helyzettl, vagyis konkrtumtl fl. A kutatsok igazoltk: intelligencia krdse, hogy egy gyerek mennyire ltja meg egy-egy trgy fenyeget voltt, vagyis minl intelligensebb, annl tbb helyzetben ismeri fel az t fenyeget veszlyt. A kevsb intelligens kicsik „btrabban” merszkednek idegen helyzetbe, knnyebben rvehetk olyan cselekvsekre, amik ell intelligensebb trsaik elzrkznnak.

A flelmek ebben az letkorban a tanulssal, az lnk fantzival nagyon gyorsan bvlnek. A negatv rzseknek van egy jellemz sajtossga ezen kvl vodskorban, mgpedig az, hogy generalizldnak. Ez azt jelenti, hogy tterjednek semleges trgyakra, helyzetekre is. Pl. a fehr orvosi kpenytl val flelem rzete megjelenik a fodrsznl is. Sokszor lejtszdik a folyamat: a doktornl tapasztalt rossz lmny megjelenst felttelezi egy msik, negatv rzstl mentes szituciban is, egyben elrevetti a fjdalom rzett is: aki fehr kpenyt hord, attl szorongani, flni fog.

Emltst kell tennnk arrl is, hogy az vodskorak sajtos gondolkodsa is befolysolja, sokszor felersti az rzelmeket. Az animizmus s az artificializmus /minden dolognak lelke van, minden „l”, „ltezik” s mindennek szndkossgot tulajdontanak/ jelensgei rvn egyrszt magyarzatot is keresnek a flelmet kivlt helyzetek megrtsre, msrszt viszont tovbb erstik azok negatv tltst. Pl.a termszeti jelensgeket, a flelmet kelt g-drgst ember ltal ellltott fenyegetsnek vlik, amik elssorban nekik szlnak /egocentrikusan gondolkoznak/, az rnykok mozgsa mgtt llnyt sejtenek, vagy az asztalra rvernek, mert az direkt okozott fjdalmat nekik, ha nekitkznek

 

5-6 ves kortl a konkrt flelmek cskkennek, mert rtelmi fejlettsgk lehetv teszi mr, hogy felismerje azokat a valdi veszlyeket, amiket tnylegesen el kell kerlnie s elklnti azoktl, amik csak kpzeletben lteztek, vagy ersdtek fel. Megfigyelhet azonban az, hogyha a gyereknek nylt vagy rejtett konfliktusai vannak a krnyezetvel, akkor a flelmei sokszorosan jelentkeznek. Vizsglatok s megfigyelsek igazoltk azt is, hogy bntalmazott gyerekek, vagy tlzottan vdelmez lgkrben l, nmagukban bizonytalan gyerekek jobban szoronganak ismeretlen helyzetektl, idegenektl, mint kiegyenslyozott csaldban l kortrsaik

 

 

Mi az ltalnosan jellemz a folyamatosan szorong gyerekekre?

 

Ezeknek a gyermekeknek az letben a szorongs llandan jelen van,  minden mozzanatukat befolysolja a szorongs. Gyakran az vodai, ismers, feszltsgmentes  krnyezetben sem kpesek felolddni a hrom v alatt sem. Megfigyelhet, hogy a szorongsuk jtkukat, kapcsolataikat, teljestmnyket alfestik, vagyis meghatrozzk egsz viselkedsket.

 

A szorong gyermeket a folyamatos aggodalmaskods jellemzi, lland ktelyei vannak, nmagra s a vrhat esemnyekre vonatkozva: megfelel-e majd egy-egy feladatra, trtnik-e majd valami elre nem kiszmthat esemny, hogyan viszonyulnak majd hozz trsai, ha nem sikerl megfelelnie az elvrsaiknak. Nem bzik sem nmagban sem abban, hogy a szmra fontos dolgok sikerlnek. A szorongs mgtt az n albecslse, cskkent nrtkels ll. A gyereknek specilis viszonya van a vilghoz s nmaghoz, melyet az objektiv krlmnyektl fggetlen lland flelem s ennek kvetkeztben visszahzd magatarts jellemez, valamint a cskkent teljestkpessg.

Minden feladatot, amelybe a krlmnyek belesodorjk, veszlyhelyzetknt l t, s tevkenysge kudarct vetti elre.

Nyugtalan, lland vigasztalst, ptyolgatst ignyel, folyamatosan a felntt biztonsgot ad kzelsgt keresi, retteg az j helyzetektl, brmifle vltozstl.

Elfordulnak igen gyakran nluk az .n. fizikai panaszok, mint hasfjs, fejfjs, gyakran krmrgs, amivel egyrszt a trdst tudjk kivltani, msrszt bizonyos feladatokat el tudnak kerlni, amikbe nem szvesen vesznek rszt. Ezeket a tneteket valban fjdalomknt lik t, de sokszor szervi ok nem tallhat a httrben, valjban a lelki fdalom jelenik meg testi fjdalomknt. Kzssgbe nehezen illeszkednek be, elssorban a felntt mellett rzik biztonsgban magukat, vagy a csoport „peremn”, esetleg egy-egy hasonl tulajdonsggal br gyerekkel prban. lland kszenltben lnek, hogy brmilyen hirtelen vltozsra fel tudjanak kszlni, nehogy vratlanul rje ket, ezt a feszltsget szabadon lebeg szorongsnak is hvjuk.

A gyerek rtktelennek rzi magt, btortalan s ertlen minden olyan helyzetben, ahol nmagra hagyatkozva kellene dntenie. Feladathelyzetben nem is a teljestmny motivlja, hanem a kudarcnak s a kvetkezmnyeinek elkerlse. lland vdekez alapllsa oda vezet, hogy a feladatokban valban kpessgei alatt teljest.

 

 

 

.

 

A gyermekkori flelmek leggyakoribb okai, megnyilvnulsai:

 

Sajnos mg mindig a flelem leggyakoribb oka az, hogy a szlk ijesztgetik a gyerekeket, s ezt mint bntetsi formt alkalmazzk. Sok felntt azt gondolja, hogyha a gyerekben a flelmet kelt, akkor majd elkerlteti vele a nem kvnatos cselekvst, akkor majd simulkonyabb, knnyebben kezelhetv vlik. Azonban az llandan rmtett gyerek teltdik szorongsokkal, flelmekkel, aminek kvetkeztben egy id utn vagy pszichoszomatikus tneteket fog produklni, vagy nmaga is agresszvv vlik.  

Tudnunk kell azt is, hogy az vodskor gyermek mgikus elemekkel tsztt gondolkodssal  rendelkezik, ezrt a krnyezet trfs ijesztgetsei is realitsoknak hatnak, vagyis ami a felntt szmra vicces megjegyzs, az a gyerek szmra brmikor bekvetkezhet, valra vlhat. Mskppen, ami a felnttnek slytalannak tn megjegyzs, az a gyermeki fantziban komoly fenyegetsknt jelenhet meg.

 

 

A stttl val flelem

 

A sttsg a legtbb gyereknl szorongst vlt ki.

Megfigyelhet, hogy msfl -2 ves kora eltt ltalban ez a flelem nem jelentkezik, csak ksbb, az vodskorban lesz jellemz a kicsikre. Vagyis termszetes jelensgnek kell tekintennk a flelmet, az rzelmi fejlds termszetes rszeknt, nem felttlenl nevelsi hiba kvetkezmnyeknt alakult ki.

A sttsgtl val termszetes flelem megjelensnek magyarzatakor ismt visszautalnnk az letkorra jellemz gondolkodsi sajtossgokra: a szimblumalkotsai miatt az egyszer trgyakat esetleg fenyeget alakknt ltja viszont a gyerek: a sl kgyv vlik  a sttben, az rnyk ijeszt, a jtk trgyak nll letre kelnek, stb. Mgikus vilgkpbe ezek a trgyak, trtnsek valsgosknt jelennek meg.

A sttsg a gyerek szmra az egyedllt, az egyedl marads lmnyt is jelenti.

A magra hagyatottsg rzse viszont egyben a cserbenhagys tnyt is elhvhatja, illetve a szeretet szemly elvesztsnek lehetsgt, ezt hvjuk szeparcis szorongsnak.

Brmennyire igyekeznek egyre inkbb nllv vlni, elszakadni a szlktl, sokszor mg az lels-bjs helyzeteket keresik, a biztonsgos kzelsgre van ignyk. A sttben egyedl maradni, a flelmeket jl „kezelni”, az lmokat elvlasztani a valsgtl, igen csak nagy nehzsget jelent a gyerekek szmra ebben az letkorban. Megfigyelhet, hogy a kisfik is vllaljk inkbb az elmarasztalsokat azrt, mert nem mernek egyedl bemenni este a szobjukba, vagy mert az jszaka kzepn a szlkhz rohannak a msik gyba. Hiba nagy fi, nagy lny mr, mgis az anyu-apu biztonsgos kzelsge szmra a megnyugtat ilyenkor.

Az egyedl marads nagyon slyos bizonytalansg lmnnyel, flelemmel jrhat egytt. A magamra maradtam lmnye visszavezethet a szeretet szemly elvesztstl val flelemre.

A stttl val flelmben mg inkbb ignyli a szlk kzelsgt, teht sose szabad bntetni a flelmrt, vagy megszgyenteni t emiatt. Ez nem megsznteti, hanem mg inkbb elmlyti ezt a szorongat, rzelmet, A flelmet mutat, elutastott gyerekek magukbafojtjk rzseiket, amik  sokkal mlyebb feszltsget gerjeszthetnek, slyos s maradand tnetek kialakulst eredmnyezhetik s nem utols sorban a szlbe vetett bizalom elvesztst jelenthetik. A felnttnek elssorban inkbb arra kell trekednie , hogy megrtse gyermekt, elfogadja t s kidertse, majd megszntesse azokat az okokat, amik a flelem kivlti lehetnek.

 

 

Teljestmnyszorongs:

 

Ez a szorongs forma ltalban az vodskor vgn, de leginkbb az iskolskorban jelenik meg.

Szmos kutats foglalkozott azzal, hogy az n.vizsgadrukk milyen hatssal van teljestmnynkre.  A tapasztalatok megerstettk, hogy a feladatvgzs eredmnyessgt nveli, ha egy optimlis szorongs ksri a vgrehajtst felnttkorban ppen gy, mint gyermekkorban. A tlzott feszltsg azonban, amirl most beszlnk, leblokkolhatja a felnttet-gyereket egyarnt. Mi trtnik ilyenkor? Azt ltjuk, hogy a szorong gyerek a kpessgeihez mrten „alulteljestv” vlik, valdi kreativitst, gyessgt, feladatmegold kszsgt nem tudja a tgabb klvilg fel megmutatni, mivel a szorongs gtolja meg ebben.

Ezek a gyerekek ltalban nbizalom hinnyal is kzdenek, nagyon nehezen vllalnak el feladatokat, szeretnek a csoportban inkbb nzeldknt-szemllknt rszt venni. Flnek attl, hogy kudarcot vallanak, hogy esetleg csfolds ri ket, gy inkbb egyedl, magnyosan jtszanak.

Hogyan segtheti az vn a feladattl, teljeststl szorong gyerekeket?

Leginkbb gy, hogy idben szre veszi a visszahzd magatartst, felderti annak okt. Nagyon apr lpsenknt segtenie kell a gyereket abban, hogy meg merje mutatni magt, rszt merjen venni a csoport valdi letben, az .n. „egyttes lmny” meglsben, erltetni a szereplst nem lehet, btort kzeledssel fordulhatunk csak fel.

 

A teljestmnyszorongs okt lehet a csaldi krnyezetben is keresni. Ha pl. tlzottan vd-v keretek kztt l a gyerek, vagy ha nem kap megfelel mennyisg s formj visszajelzst viselkedsrl, akkor nem fog bzni nmagban, vagyis nrtkelse sem alakul megfelelen. llandan a felntt segtsgt ignyli majd, nll feladatmegoldsra nem mer vllalkozni.

 De a teljestmny gtoltsg lehet rkltt alkati tulajdonsg is. ltalban a befel fordul, vagy introvertlt gyerekek sajtossga az a tpus szorongs, ami nehezti eredmnyessgket.

A szorong gyerekeknl radsul nagyon gyakori az .n. „nmegvalst jslat” jelensge is.

Ez azt jelenti, hogy a sok gtls miatt a gyerekek teljestmnye valban gyengbb lesz, ami negatv visszajelzst ad nmagukrl s tovbb ersti feszltsgket.

 Pl. rajzuk feladathelyzetben nem eszttikus, hiszen elmaszatoldik a tenyrizzads miatt, vagy a tornagyakorlatok vgzse olyan feszltsget okoz bennk, hogy az egyszer gyakorlatokat is elrontjk. A sok-sok meglt kudarc rvn mg inkbb visszahzdv vlnak, ezltal elszigeteldnek, npszertlenek lesznek csoportjukban.

A tlzott teljestmnyszorongskor a feszltsg oldsa igen nehz, mert az egsz szemlyisget t kell hangolni Ilyenkor elengedhetetlen a szlkkel val egyttmkds, az esetleges nevelsi hibk megbeszlse, javaslatttel azok korrekcijra, de slyos esetben pszichoterpis segtsgre is szksg lehet.     

 

 

 

Flelem a fjdalomtl:

 

Ez a leggyakoribb flelemforrs felnttnl-gyereknl egyarnt.

Az letk termszetes rsze, hogy fizikai fjdalommal tallkozunk, ezek az ingerek kikerlhetetlenek

Az vods letkorban szmtalan helyzet okozhat fjdalmat, hiszen ekkor tanulja meg a gyerek a felnttek kzvettse s sajt tapasztalata rvn, hogy mik a veszlyforrsok, s mik azok a szitucik, objektumok, amiket el kell kerlnie.

Azok a helyzetek, vagy trgyak amik kivltottk a kellemetlen lmnyt, mind a fjdalom jelzseiv vlnak, ksbb flelmet bresztenek. Ha egy gyereket pl. megharap egy kutya, akkor minden kutytl flni fog, st igyekszik azt a krnyket is elkerlni, ahol a negatv lmnyt tlte. Egy orvosi kezels alatt tlt fjdalmas beavatkozs sokig feltlik a gyerekben, akrhnyszor a rendel eltt haladnak el. A flelem sokszor gy sznik meg, hogy vagy egy pozitv tapasztalat tfordtja a negatv rzst, vagy a gyerek  racionalizlja az rzseit, s ilyenkor a felnttl hallott mdon nmagt kezdi meggyzni, megnyugtatni. Gyakran ltni orvosi rendelben kicsiket, akik a babjukat szorongatva magyarzzk annak – de tulajdonkppen nmaguknak -, mirt is van szksg a vizsglatra s esetleg az elkerlhetetlen szurira.

A fjdalomtl fl gyereknek az a legmegnyugtatbb, ha a felnttl a biztonsgot ad lelst rzi, mert ez megvigasztalja. Ksbb letkornak megfelel magyarzatra lesz ignye az lels mellett a vigasztalskor. A flelem, a szorongs a fjdalomtl nagyon rossz rzs, amitl mindenkppen szeretne megszabadulni, ezrt minden magyarzatrt hls lesz, ami cskkenti feszltsgt.

Nagyon rossz az a nevelsi mdszer, amikor  a felnttek nem vigasztaljk, hanem megszgyentik a gyerekeket a flelmkrt. ltalban a fis szlk alkalmazzk ezt a megoldst, hiszen egy fiknak btornak kell lennie, a fizikai fjdalmat trnik kell, - ez az .n. nemi szereppel kapcsolatos elvrs.

Gyakran tapasztaljuk, hogy a flelemrt bntetett gyerekek igyekeznek megfelelni a szlknek, hiszen ezzel a megszgyentst kerlik el. De ez csak ltszlagos igazods a krnyezethez. Nagyon gyakran elfojtjk rzseiket, behdolnak a kvnalmaknak, de valjban rejtetten, magnyosan, bizalmukat vesztve lik t flelmeiket.

 

 

 

Flelem a bntetstl

 

Ezzel a tpus szorongssal, flelemmel egyre gyakrabban tallkozunk vdskor gyerekeknl. Mg mindig nagyon sok a szl a fizikai bntetst tartja a legmegfelelbb nevelsi mdszernek, amivel a hatalmt, a tekintlyt hangslyozhatja, illetve korltot llthat az ltala helytelennek tlt viselkeds el. A bntalmaz magatarts slyos flelmeket, maradand lelki srlseket okozhat a gyerekben, ami ltszlagos szablyelfogadst eredmnyezhet, de valjban az elfojtott indulatok felhalmozdsa lesz a kvetkezmnye s termszetesen sokszor a hossz ideig meglv testi-lelki fjdalom.

A gyerekek ebben az esetben a flelmktl, a szorongsuktl nehezen szabadulnak s vagy magukba „zrjk” azokat, ezzel egyben klnbz pszichs tneteket kpeznek, vagy a kapott indulatokat egy semleges vagy gyengbb kzegre „teszik t” agressziv formban.

Az agressziv indulatttl mgtt nagyon sokszor az azonosuls jelensgt talljuk. Ez azt jelenti, hogy azonosul, identifikldik a bntalmaz felnttel, hogy a sajt flelmeitl, feszltsgeitl megszabaduljon. Az gynevezett nyomon kvetses vizsglatok, de a szli beszmolk is igazoljk, hogyha kontrolllatlan a magatarts, akkor sokszor ugyanazok a negatv tlts mintk ismtldnek felnttkorban, amivel a bntalmaz szl gyerekknt szembeslt.

 

 

A krnyezet szerepe a gyermekkori szorongs kivltsban:

 

Fentebb emltettk, hogy a szorongs-flelem jelenlte a gyermek szemlyisgfejldsnek, rzelmi fejldsnek egy fontos jellemzje. Termszetes jelensg mg azokban a csaldokban is, ahol nem ijesztgetik a gyereket, hogy egyszer csak flni kezd Az a gyerek, akinl ezeket a reakcikat egyltaln nem tapasztaljuk, nem tekinthet egszsgesnek, mert a flelemnek, szorongsnak – egszsges mrtkben –  van egy veszlyt elkerl funkcija.

Nyilvnval azonban, hogy vannak olyan krnyezeti hatsok, amik ezeket a negativ rzseket felerstik.

 

A szigoran korltoz, bntet, konfliktusokkal telt csaldok alapveten veszlyeztetk a gyermek flelmeinek kialakulsban, ahogy errl mr fentebb szltunk.

 

De a tlsgosan is v, flt, tlszeret, aggodalmaskod csaldi nevelsi stlus is flelemet, szorongst alakthat ki a gyerekben, elssorban akkor, amikor az j kzssgben egyedl marad, amikor nllan kell majd a szlk nlkl konfliktusokat, problmkat megoldania.

Ez a nevelsi attitd tlsgosan ktdv teszi a gyereket, a szlrl val levlst a vilg megismerst, nll felfedezst gtolja. A tlsgosan flt csald viselkedsvel azt jelzi vissza a gyereknek: kicsi vagy, gyenge vagy, a vilg fenyeget szmodra, csak akkor vagy biztonsgban, ha mi a kzeledben vagyunk.

 

Szorongskelt az a magatarts is, amikor maguk a szlk retlenek a szli szerep betltsre, vagy valamilyen ok folytn labilasak, hatrozatlanok, ttovk. Ilyenkor a gyermek is elbizonytalanodik, hiszen a felnttek jelenlte nem ad neki elgg hatrozott vdettsgi rzst. A kvetkezetlensg, a rhagy nevelsi stlus lesz a jellemz, ami korltlan szabadsgot biztosthat ugyan, de igazodsi pontokat nem tud nyjtani.

 

A gyermeket valamilyen okbl elutast szli magatarts kvetkeztben is szorongssal, flelemmel tallkozhatunk a gyereknl. Oka lehet az elutastsnak az, ha pl. a gyerek nem teljesti azokat a nylt, vagy burkolt elvrsokat, amiket vele szemben tmasztanak /nem elg gyes, esetleg az rtelmi kpessgeivel nincsenek megelgedve, vagy a nemi szerepnek nem megfelelen viselkedik- a kisfi nem elgg vagny, stb/.

Az ambivalensen /ketts rzelmekkel/ viszonyul szl gyermeknl elssorban a bizonytalansg lesz a szorongs alapforrsa, hiszen a szeretet elvesztstl val flelem folyamatosan meghatrozza a szl-gyerek kapcsolatt. Ebben az esetben az anya szbeli megnyilvnulsai nincsenek sszhangban az egyb metakommunikativ jelzseivel: szban szltja maghoz a gyereket, de hangja inkbb elutast semmint hv lenne.

 

Szorongst idz el az is, amikor a gyerek szmra valamilyen rzelmi vagy rtelmi ingerbl a mennyisget s a minsget nem megfelelen vlasztja meg a szl, vagy a pszichs rhats nem megfelel vagy mennyisgben vagy minsgben. A jelensget gy hvjuk, hogy „emocionlis-mentlis alultplls”, illetve „tltplls”.

A lnyege az, hogy a gyerek nem az letkornak megfelel bnsmdban rszesl. Vagy siettetik a fejldst azzal, hogy tl korn s tl sok olyan ingert kap, ami rtelmi kpessgeinek mg nem megfelel /korn olvass tants pl./ teht tl ers, vagy tl bonyolult feladat el lltjk, amelyek az egyn feldolgozsi kpessgt meghaladjk. Vagy ppen ellenkezleg nem biztostjk szmra azokat a feltteleket, ahol kpessgei kibontakozhatnnak. Vagyis hinyos a vele val foglalkozs, pszichs rszfunkcik nem rendezdnek egszbe: mozgsi, rzelmi s rtelmi funkcionlis fogyatkossg alakulhat ki.

 A „valamibl tl sok”, illetve a „valamibl tl kevs” jelensge vonatkozik az rzelmi kapcsolatra is. Az els esetben tl v, tl flt magatartssal tallkozunk, mg a msodik esetben rzelmileg elhanyagolt gyerekekkel.

 

A gyerek termszetesen vdekezik a szorongs ellen. Vdekezsi mechanizmusok sora jelenik meg, akr szimbolikus flelmek, akr knyszeres tnetkpzdsek formjban.

Slyos esetben fizikai betegsgek is mutatkoznak: gyakran neurotikus szvpanaszok, gyomorbntalmak, allergis megbetegedsek.

A szorongs kvetkeztben kialakul egyes kros szoksok:

 

A leggyakoribb kvetkezmny lehet az egybknt termszetes krlmnyek kztt is elfordul ujjszops jelensge. ltalban elalvs eltt vagy rzelmileg negativan hangslyos helyzetekben /unalom, hsg, szorongs, fradtsg/ vagy az letkrlmnyek lnyegesebb vltozsnl /elvlaszts az anytl, krhzbakerls, beiskolzs/ fordul el intenzven.

A szj ilyenkor a legfontosabb testrsz a kellemes s a kellemetlen feszltsgek levezetsre. Megnyugtatja a gyereket, de ezenkivl rmforrsknt is funkcionl.

Az els v utn fennmarad ujjszops azzal is magyarzhat, hogy tl nagy a gyngdsg utni vgy a gyerekben,  esetleg regresszis jel, ami pl. a kistestvr szletse utn jelentkezik.

vods gyerekeknl az ujjszops gyakran egyb neurotikus magatarts zavarokkal egytt szlelhet. Fontos tnet akkor, ha a gyerek napjt vgigkisri ez a ptcselekvs, teht ha jtszs sorn is megfigyelhet, illetve tl sok idt fordt r.

Megoldsknt elszr mindig  az ok kidertse fontos, s ha szorongs ll a httrben, akkor megprbljuk ezt oldani a csoportban, ill. szakember segtsgt krheti az vn.

ltalban az ujjszops az letkor elrehaladtval egyre kevsb jelentkezik, terpia nlkl is elhagyja a gyerek. Br ezeknl az eseteknl, ha az alapvet okot nem szntetjk meg, akkor a tnet elmltval egy jabb problma felbukkansval kell szmolnunk, vagyis a tnetvltssal.

 

A msik leggyakrabban elfordul szorongsos tnet a krmrgs.

Leginkbb 3-5 ves korban jelentkezik elszr. rzelmileg frusztrldott gyerekeknl figyelhet meg, akik az akadlyokat nehezen viselik, de alkati tnyezk is okozi lehetnek.

Ez a kros szoks megfigyelhet tltevkeny, impulziv gyerekeknl ppengy, mint az introvertlt, passziv  gyerekeknl. ltalban a neurzis egy rsztnete ez a jel, ms, viselkedsbeli jellemzk is kisrik megltt.

 

Az enuresis vagy bepisils jelensgvel is egyre gyakrabban tallkozunk, mint a szorongs tneteknt megjelen zavarral. A szakirodalom mai llspontja szerint csak akkor beszlnk zavarknt rla, ha a 4. v utn is gyakran fordul el. A szorongs megnyilvnulsra akkor gondolunk  elssorban ha a msodlagos enuresis jelensgvel tallkozunk. Ez esetben azt mondjuk, hogy az akkor mr szobatiszta ill. gytiszta gyerek hirtelen visszaesik s jbl bepisilss vlik. Ennek oka lehet a  vegetativ labilits, elhagyatottsg rzs, amelyet szorongs kvet.

 

Az encropresis, vagy bekakils mintegy tizszer ritkbban fordul el, mint az enuresis. Mindig slyosabb pszichogn rtalom hzdik meg a httrben, ltalban a csaldi neurzis tnethordozja. Oka lehet: elvlaszts, beiskolzs, testvr szletse, krnyezetvltozs, hospitalizci, vagyis krhzi rtalom kvetkeztben kialakul szorongs.

 

Mindkt esetben szksges szakember felkeresse, szksg esetn egyni vagy csaldterpia kezdemnyezse.

 

Szorongs megnyilvnulsi tneteknt rtelmezik az alvszavarokat is.

Szituativ szorongsok is elidzhetik, de tmeneti letkori termszetes jelensgknt is beszlhetnk rla. Fontos megklnbztetni, hogy elalvsi gondokrl van-e sz, vagy jszakai felriadsokrl.

Szinte minden gyerek ignyli a klnbz elalvs eltti ritulk kialakitst, amely nemcsak a szl-gyerek kapcsolatnak intimitst eredmnyezi, hanem tsegiti a gyereket az brenlt- lom kztti kritikus szakaszon. Ebben a mesk segitenek, de a klnbz llatbbuk, amik mesebelisgk s mindenhat voltuk miatt a szorongstl megvdik t, olyan trsak lesznek, akik a mgikus vdangyal szerept megtestesitik, a szeparcis szorongstl megvdenek.

Az alvsi zavarokat nemcsak az rzelmi- gondolkodsi sajtossgok fokozhatjk, hanem az is, hogy ebben az letkorban az lmokat mg valsgnak kpzelik,  az lombeli trtnsek megltt elhiszik, valsnak kpzelik, amik sokszor flelmetesek, hiszen a napi indulati trtnsek srtmnyei lehetnek.

Pavor nocturnus a jelensg neve, amit kros jszakai felriadsnak is hvunk, ilyenkor a szorongs tnetei mg inkbb eltrbe kerlnek.

Megoldsknt javasolni szoktuk a  konzultcik a szlkkel az letmdban rejl elnytelensgek kideritsre, illetve a helyes szoksok kialakitsra trtn trekvsekben .

 

A szorongs megnyilvnulhat  az tkezsi zavar formjban is, ezt hvjuk psychogn tvgyzavarnak, amit szintn brmilyen feszltsg, tlterhels, krizis helyzetek, krlmnyek vltozsa /vodba kerls/ vlthat ki. Jelentkezhet ez a zavar az .n.”hsgsztrjkban”, vagy ennek ellenkezjeknt a kros falsban is. Szorongs megltt felttelezhetjk, hiszen a feszltsgkivlt forrs megsznse utn a tnet is eltnik

Nagyon lnyeges ebben az esetben is a szlkkel konzultlni, az okokat felderteni s esetleg letmdbeli, szoksbeli vltozsokat bevezetni.

 

Lttuk, hogy szorongskivlt ingerknt nagyon sok minden szerepelhet ebben az letkorban, amire hiperrzkeny vlaszreakcikat mutathatnak a gyerekek.

 

Nagyon fontos a jelzsek idben val szrevtele, a preventv, megelz megkzeltse a problmknak, s a szlkkel val megfelel hangvtel s hats konzultci. Ha  segtsgnyjtsunk ellenre a tnetek slyosbodnak ill. fixldnak, esetleg tnetvltst tapasztal az vn, mindenkppen szakemberhez, gyermekorvos, pszicholgushoz, gyermekpszichiterhez kell irnytani a csaldot.

 

 

 
KPEIM-FESTMNYEIM
 
.
 
Videoim
 
Magamrl...
 
Versek-rsok s bennk k...
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Praktikus oldalak
 
Segtsgnyjt oldalak
 
Popper tanrrtl
 
A nap kpe....
 
video keres:

Keress videt
Google Videtrn

 
k segtenek szpteni az oldalad:)
 
zene
 
lapoz
Az utls indin-tnc
 


Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros