falusjuli -- roberta
Oldal ajnl
 
A zene kell...
 
Kedvencek
 
Hegeds Zsolt:
 
Fruzsina
 
:
 
Levelet ide rhatsz nekem!
 
.
 
tallkozsok:
 
PSZICHOLGIAI CIKKEIM-rsaim-gondolataim..
PSZICHOLGIAI CIKKEIM-rsaim-gondolataim.. : Htkznapi krzisek vodskorban

Htkznapi krzisek vodskorban

  2006.08.29. 18:33

Kltzs, betegsg, krhz,vls, hall...

                                             Krzishelyzetek vodskorban.

 

Sajnos kisgyermekeink letben is addhatnak olyan esemnyek, amikre felkszteni nem tudjuk ket, hiszen a trtnsek az egsz csaldot vratlanul rik – krhzba kerls, hozztartoz elhallozsa, szlk vlsa stb. Ezek az .n. krzishelyzetek.

A gyerekek letben azonban elfordulnak olyan szitucik is, amik szmunkra termszetesnek tnnek, k mgis nehezen elviselhet lethelyzeteknek lik t azokat – testvr szletse, vodavlts, stb.

 

Mindannyian, akik vodskor gyermekekkel foglakozunk, naponta szleljk, hogy milyen nagyfok rzkenysggel, esetleg ijedelemmel, szorongssal reaglnak a kicsinyek mindenfajta – a felntteknek esetleg aprsgnak tn – vltozsra.

Ltjuk, hogy sokszor mr az is bizonytalansgot, flelmet vlt ki bellk, ha reggel nem a megszokott dadusnnit pillantjk meg a bejrati szoba ajtajban, vagy ha a vezetnnivel egy fehr kpenyes bcsi jrja vgig a csoportszobkat. gy vlik: valami trtnik, vagy trtnni fog, amirl mg nem szltak! Ilyenkor megindulnak a tallgatsok, a feszltsg egyre n, mkdsbe lp a kpzelet, szrnyalni kezd a fantzia –s mint tudjuk: ltalban aki a legrmisztbbet mondja majd, az fl leginkbb az ismeretlentl.

 

Mirt van ez gy? Tapasztalatbl minden vn s szl tudja, hogy az intenzv, fokozott rzelmi llapotok ebben az letkorban nagyon is jellemzek. Msok gy fogalmaznak: a „cscsflelmek” idszaka ez – amikor brmi szorongst vlthat ki: idegen felntt, ismeretlen hang, llatok, az egyedllt s mg sorolhatnnk. Tudjuk azt is, hogy a gondolkods sajtsgos jellege / mindent lnek vl a gyerek s szndkkal ruhz fel/, valamint a fantziavilg mg inkbb fokozni kpes az jhoz val alkalmazkods nehzsgeit.

A szorongsok, a vltozsoktl val flelmek azonban a mindennapos szitucikban ltalban gyorsan s maguktl is megsznnek, ha az vn vagy a szl empatikusan s rzkenyen fordul a gyerek fel. Ilyenkor ltalban a kivlt ingerek okaira logikus s egyrtelm vlasz rkezik a felnttektl, s az egybknt is a biztonsgot nyjt krnyezet mindig vdelmet ad. A legtbb esetben az vodskorak figyelme elterelhet, vagy a rossz rzs kiolthat. J problmamegoldsunkkor a gyerekeknek jra a megszokott s  legfontosabb dolgokkal lehet foglalkozniuk rvid idn bell, vagyis nmi ijedtsg utn a babzs, autzs, a kergetzs, a bunyzs, a fests, vagy a „kutyzs” kerl az rdeklds kzppontjba – a csoport s az vnni vrmrsklettl fggen.  s ltalban mire az anyu dlutnra megrkezik – a „mi trtnt? megnyugodtl, kicsim?”- aggodalomtl mg mindig spadtan -  a kis ovis mr nem is emlkszik a reggeli, a szlt szinte agyonszort bjs kivlt okra.

 

Nagyobb s nehezebben kezelhet a flelem akkor, ha valamilyen nem vrt, vagy drasztikus trtns vltoztatja meg a gyerek s a csald lett. Vltozs, aminek kvetkeztben teljesen talakul a gyerek napirendje, kapcsolatai, az lete, a krlmnyei. Leginkbb megrz ez azonban akkor a kicsinek, ha erre rosszul vagy egyltaln nem ksztjk fel t.

Az albbiakban ttekintennk azokat a „htkznapi krzishelyzeteket”, amik a leggyakrabban elfordulhatnak vodsaink letben, valamint azokat a lelki trtnseket, amikre felttlenl oda kell figyelnnk vnknt. Megprblnnk megvlaszolni azt is, hogyan segthetjk a szlket abban, hogy megrtbben s elfogadbban lssk gyermekket ezekben a szitucikban.

Vagyis az alapkrds most az lesz: Hogyan segthetjk gyermekeinket abban, hogy a legkevsb legyenek ijedtszvek akkor, ha valamilyen vltozs kvetkezik be az letkben? /Ezt a jelzt Kende B. Hanna s munkatrsai ltal vezetett gyermekpszichodrma csoportjban hasznlta egy krzishelyzeteket sokasgt meglt kisfi.

 

1. Kltzs s vodavlts

 

 

A csaldokkal trtn beszlgetsek alapjn elmondhatom, hogy ezekrl az esetekrl is igen eltren vlekednk mi felnttek s gyermekeink. A szlk  szinte csak s elssorban racionlisan kzeltik meg a problmt s sokszor elfelejtenek a gyerek szvvel rezni s eszvel gondolkodni.

Elhangzanak teht az egyik oldalrl az rvek: nagyobb szobd lesz, kln aludhatsz majd, szebb oviba jrhatsz, sok j bartod lesz, nem kell annyit utazni, kzel a jtsztr, stb, stb. Csupa-csupa felntt szempont s rv! A msik oldalrl viszont megsgja nekem a gyerek / de nehogy megtudjk az anyuk, mert elrontannk vele az rmket/, hogy neki pont j az a kopottabb, de matricval dsztett szoba, ami most van s egyltaln nem szeretne kln aludni, mert nagyon nha ugyan /?/, de mg elfordul, hogy kicsikt fl. A bartai neki gy vannak jl, ahogy vannak, nem akarja kicserlni ket, hiba mondjk az anyuk, hogy jakat tall majd.  Utazni meg klnben is szeret s a jtsztren nem is ismer senkit. J, persze elkltzik is, ha muszj, de csak akkor, ha meggrik, hogy vissza is lehet majd menni a rgibe, amikor majd akarja.

Aztn – mit is tehetne? – megadja magt. Kezdetben biztos majd vihar dl a lelkben, esetleg csaldsok sort li t, a vgyai nem teljeslhetnek mr reggelente sem, amikor a rgi oviba indulna inkbb. Ha azonban a szlk trelemmel s megrtssel fordulnak fel, ha rosszall visszajelzsek, szemrehny tekintetektl mentesen nekik elmondhatja bnatt, elbb-utbb elfogadja a visszafordthatatlant s nyitottabb vlik az j ingerek fel.

Nagyon szorong, esetleg tnetekkel is „jelz” gyerekek szleinek n azt szoktam javasolni, hogy mesljenek a sajt ezzel kapcsolatos gyermekkori lmnyeikrl, arrl, hogy k hogyan „ltk tl” ezeket a szitucikat, amik mindannyiunkkal elfordultak. / Egy kisfit pl. az lendtett t a mlyponton, hogy apukjval elstltak ahhoz a rgi hzhoz, ahol tlttte a gyerekkort. Az ott eltlttt pr perc jobban oldotta a feszltsgt, mint brmilyen meggyz beszlgets./ Ez a termszetes csaldi ktelkben zajl lmnyfeldolgozs segti a gyereket abban, hogy a valsghoz igazodni tudjon s a megvltozott lethelyzett pozitv lthassa.

Ha azonban a gyerek tiltakozsa a szlk minden igyekezete ellenre sem sznik s gy tnik kptelen beilleszkedni j otthonba – valsznsthet, hogy egyb problma is meghzdik a httrben – ilyenkor nemcsak a kltzsrl „szlnak” a srsok, vagy dhkitrsek.  Fontos, hogy szakember segtsgt vegyk ignybe egy-kt tancsads, vagy terpis foglalkozsokrt a szlk.

 

A kltzs ltalban kzssgvltssal is egytt jr. Az j vodba mg lehet, hogy durcsan, vagy ppen ijedtszvknt rkezik a gyerek - s ez gy termszetes. Pillanatok alatt megbizonyosodik ugyanis arrl, hogy msok a szagok mr a belpskor is, ms az ltz, esetleg az rgi jelt valaki birtokolja mr, flelmetes a nagy eltr, idegesten hangosak a gyerekek s mris ktelkedik: vajon j lesz-e neki egyltaln itt, taln nincs is udvaruk, meg nem is fznek olyat, amit szeret, a jtkok se jk egyltaln. Sok gyerek mr az els percben eldnti: j, ma mg itt marad, de holnap visszamegy a rgibe, mert neki ott a helye. „Ma mg kibrom valahogy, de aztn visszamegyek, mert ott vrnak engem!”

Tapasztalatom az, hogy az eleinte gy vleked gyerek az igazn „egszsgesen” alkalmazkod vods. Ha nem vgyna vissza a megszokottba az ismersk kz, ha nem srn vissza a rgi vnnijt, jtkait, akkor gondolkozzunk el azon: vajon milyen lehetett ott az pozcija csoportjban, milyenek lehettek a viszonyai a trsaival s felnttekkel, ha tl knnyedn „berobban” a kzssgbe – vajon az a termszetes? Ugye nem. Legynk teht trelmesek a tiltakoz kicsikkel, rtsk meg a vltsbl add nehz rzseit! 

A szlknek ebben leginkbb a csoportban dolgoz vnni tud segteni. Az V-nni, aki remlhetleg minden bizonnyal tudja, hogy a gyerek milyen kiszolgltaott helyzetben van. Tudja, hogy nemcsak az j szoksokat kell megismernie, nemcsak a jtkok helyt kell felfedeznie, hanem be kell illeszkednie egy csoportba, ami taln a legnehezebb. Csoportba, ahol mr szilrd bartsgok alakultak ki, ahol a szerepeket – hangadk, vezrek s kzkatonk – mr kiharcoltk egyms kzt a gyerekek, ahol most az j s egyben mg idegen kisfi, vagy kislny. /A nagy ijedtsgben mg sokszor ez is megkrdjelezdik…!/

Ltjuk teht, hogy az vodavlts elssorban a gyerekek lelkt veszi ignybe. Mg az elz helyen oly harcedzett vezregynisgek is megtorpannak ez eltt az ismeretlen szituci eltt. Nagyon oda kell rjuk figyelni! A szlkkel fontos, hogy megbeszljk az ezzel kapcsolatos otthoni trtnseket is – a gyerek velk megosztott flelmeit, indulatait is. Tudnunk kell: ha mr kezdetben, az els tallkozskor, valami apr hiba miatt nem megfelel kapcsolat alakul ki az vn s a kis „kliense” kztt, hossz hetek, hnapok munkjba telhet, mg mindketten egymsra hangoldhatnak.

Kszljnk teht ezekre az alkalmakra, vrjuk valami kellemes dologgal ket s ksztsk fel a csoportot is a fogadsra. Egy kis meglepets-jtk egy bulisabb--nap - mindjrt j lesz holnap is kzjk menni, akik mr nem is annyira idegenek!

De azt is tudjuk, vannak esetek, amikor a klcsns elfogads, a szimptia vn s gyerek kztt nagyon ksn vagy sohasem alakul ki. rdemes ennek okt is kidertennk gy, hogy egy kis „nvizsglatot” is alkalmazunk. Ha egybknt rjvnk a mirtre, mr knnyebben tudunk alaktani nmagunkon s a gyerekekkel val kapcsolatainkon is. /Sok ves munkm sorn azt tapasztaltam, hogy az igazi vnnik minden gyereket – valamilyen furfanggal – elbb vagy utbb, de kpesek elvarzsolni! Lehet, hogy furcsn hangzik, de n ezt tartanm a legfontosabb szempontnak plyaalkalmassgi vizsglatuknl, amit figyelembe kellene venni./

Az j gyerekek bevonsa a csoportba teht ers emptit ignyel. rteni s rezni kell a kicsik elbizonytalanodst, a felntt szemlyben val kapaszkod keresst. J esetben kezdettl fogva tmasznak s mindenhatnak rzik a meleg szv vnnit, akihez lehet bjni, ha valaki flelmetesen kzelt, akitl btran lehet krdezni, ha valamit nem tudnak, vagy nem rtenek. Igen, az, aki az anyut kpes akkor ptolni, amikor az nem lehet jelen s az, aki ezen a htkznapinak tn, de mgiscsak nehz helyzeten tsegti a gyerekeket.

Ahogy telnek a napok, lassan a ttova szemlldst fel kell, hogy vltsa a csoport letbe trtn aktv bekapcsolds. Szintn szmos tnyez befolysolja azt, hogy ez mikor s milyen knnyedn kvetkezik be; itt most csak nhnyat tekintennk t.

A gyermek kezdemnyezkszsgvel kapcsolatban az vnnek tudnia kell, hogy milyen volt korbbi csoportjban  pozcija: mennyire volt npszer, vagy ppen elszigetelt helyzetben. Errl j, ha nemcsak a szltl rdekldik, hanem rgi vnnijre is rkrdez. Azrt fontos ez, mert szmolni kell azzal, hogy az j kzssgben is valsznleg a jl bevlt viselkedsi patterneket fogja prblgatni a gyerek, vagyis vagy rivalizl a vezr szereprt, vagy csendesen flrevonul, gy ahogyan azt korbban megszokta.

Az j kzssgbe val beilleszkeds knnyedsgt vagy nehzsgt mutat msik tnyezknt kiemelhetnnk pl. azt a szempontot, amely arra vonatkozik, hogy szemlyisge milyen karaktervonsokkal br: alapjban egy visszahzd vagy ppen egy kapcsolatokra nyitott gyerek. Fontos ennek megtlsekor is, hogy az vn a szlkkel sokat beszlgessen. A pedaggus elvrsai relisabbak lesznek, irnyt magatartsa pontosabban igazodhat a gyerek egynisghez, ha tulajdonsgjegyeit ismeri; vagyis nem kr majd tle olyat, ami a gyerek szmra tovbbi szorongst, vagy flelmet kelthet. Pl.: introvertlt gyerekeknek kezdetben iszony erfesztsbe kerl majd a szerepls mg akkor is, ha ez csak a bemutatkozs szintjn van – verblis gtoltsgukat gy oldhatjuk, ha fokozatosan vrjuk el tlk a szbeli megnyilatkozst, s ezltal segten melljk llunk.

Sok szl s vn sajnos nem tulajdont kell jelentsget a fent emltett gondoknak, problmknak. Pszicholgusok terpis gyakorlata sorn - akik beilleszkedsi nehzsgekkel kzd fiatalok lettrtneteinek felgngyltsvel is foglalkoznak-  kiderl, hogy azok a gyerekek, akik mr az els kzssgeikben .n. marginlis, vagy peremhelyzetbe kerltek, a ksbbiekben is alkalmazkodsi problmval kszkdtek. Az gy felntt fiatalok negatv lmnyek emlkeinek tucatjairl szmolnak be s nmagukrl rossz vlemnnyel vannak ezzel kapcsolatban mg kamaszkorukban is.

A korai vek trsas viszonyai s az els kortrscsoportok hatsai a szemlyisgfejldst teht alapveten befolysoljk. Ha egy gyereknl a kzssgi adaptcis nehzsg jelei 1-2 hnap utn is marknsan tapasztalhatak, krjk ki szakember segtsgt.

 

2. Testvr szletse-fltkenysg

 

 

 

Joggal gondolja minden szl, aki a msodik, vagy harmadik gyermekt vrja, hogy ez nemcsak szmra rmteli esemny, hanem a nagyobb gyermeknek is. Erre kezdetben minden oka is megvan, hiszen a kszlds hihetetlen izgalmas pillanatai, a vrakozs, az gretek, a lemondsok a gyerek rszrl mind-mind arrl szlnak: a kis jvevnyt is tiszta szvvel vrja mr. Ebben a helyzetben mg az anyutl val knyszer elszakadst is knnyen tvszelik a gyerekek, hiszen van mire-kire vrniuk. Az els napok mg viszonylag knnyen telnek, de van akiknl hnapokig semmilyen problma nem jelentkezik az anya-gyerek rzelmi ktdsben.

Aztn egyszer csak a legtbb gyerek viselkedse megvltozik. Hisztiss vlik, kvetelzik, esetleg elfordul a kis testl, ellenll a szlk krseinek, vagy zsarolja-provoklja ket. Az anyukk-apukk pedig elmondjk: annyira figyeltnk arra, hogy jl ksztsk fel t s mgis gy tnik, ez nem sikerlt. Nem szereti a kicsit, ltszik, hogy fltkeny r.

Mi trtnik ilyenkor a lelkben? A gyerek –akr mennyire igyeksznk- mr nhny ht-hnap elteltvel szreveszi, hogy vetlytrsra tallt, radsul olyanra, aki nem „alkalmi-klcsn gyerek”, hanem olyan valaki, akivel llandan s vgrvnyesen szmolni kell.

Rjn: nem lehet vele egy csom dolgot csinlni, amit korbban eltervezett,

s gy vli: sokkal, de sokkal tbbet foglalkoznak vele a felnttek mint vele. De ami szmra a legfontosabb: itt marad llandan, nem lehet lecserlni s addigi kivltsgos helyzetnek vge, osztoznia knytelen a jvevnnyel.

A fltkenysg mgtt tulajdonkppen szerepirigysg hzdik meg.

Irigyli azokat az lelseket, amiket az anyu nem neki, hanem a msiknak juttat, vgyik azokra az rkra, amiket a tesja az anyval tlt odahaza s nem vele, s rosszul esik neki, hogy mindig mindenben neki is igazodni kell a csald j napirendjhez csupn azrt, mert a kicsihez alkalmazkodni kell. Szomor, de mr nem , vagy nem csak van a kzppontban.

Sok szl megkrdezi: termszetes ez, vagy valamit elrontottunk?

n azt gondolom, hogy termszetes a testvrek kztti rivalizls, az rzelmekrt folytatott kzdelem bizonyos mrtke, hiszen ez a szl - gyerek kapcsolat erssgre utal. Azok a gyerekek, akik megbizonyosodnak arrl, hogy nincs veszlyeztetve kapcsolatuk a szeretet szemllyel, a szeretetket nem veszthetik el, sokkal knnyebben lik t ezt a nehz helyzetet, mint azok akiknl erre nem figyelnek a felnttek.

Ha tartsan rivalizlnak a gyerekek, ennek a szlk is okai lehetnek. Pldul mg mindig gyakori hiba, hogy hasonltjk viselkedsket, vagy tulajdonsgaikat egymshoz, vagy egy-egy civakods utn szli szerepkbl oknyomozv, vagy ppen brv akarnak vlni.

 Sajnos sokszor elfordulnak a „bezzeg” kezdet mondatok, vagy azok, amik gy indulnak: „nagy vagy te mr…”. 

Az vodst az sszehasonlts, esetleg a tnyleges rzelmi elhanyagols arra kszteti, hogy kvesse azokat a viselkedsi mdokat, amiket a kistestvre produkl, hiszen azok szmra a vonz szli magatartsokat hvjk el. Ezekben az esetekben a gyerekek „visszacssznak” egy korbbi fejldsi szintre s azokat a jelensgeket produkljk jra, amit k mr elhagytak, viszont testvrk mg nem. Egyszeren visszavgynak abba a szerepbe, amibe a kistestvrk benne van annak rdekben, hogy az anyu ppgy foglalkozzon velk, mint a msikkal. jra bepisilss vlnak, cumisvegbl isszk a folyadkot, esetleg szopizni szeretnnek, a szlk gyban aludni ismt, cipeltetik magukat az utcn, stb. vagyis nem tesznek mst, mint kicsikarjk a szlktl az elirigyelt bnsmdot.

Hogyan segtsk t ezen a nehzsgen ket?

Fontos, hogy a nagyobb gyerek bevondjon a csecsem krli tennivalkba, de ne vigyk ezt tlzsba! Ne akarja a szl a sajt szerept truhzni a gyerekre, mert ez csak indulatot, ellenllst vlt ki belle. A tennivalkban val rszvtele mindig annyi legyen, amennyit sajt magtl felvllal – persze a szli felgyelet mellett. Figyeljenek oda arra is, hogy ennek szmukra segt jellegt mindig hangslyozzk, dicsretet kapjon rte s ne csak a szk csaldban, hanem az vodban, tgabb krnyezetben is.

Amit ezen kvl hangslyozni kell az az, hogy a szlnek – elssorban az anynak – rtenie s reznie kell, hogy a gyereknek szksge van mg ebben a korban a kettesben, tartalmasan eltlttt idre is. Fontos, hogy nha nyugodtan bzzk a kicsit az apura, vagy a nagyira s „lopjanak” maguknak nhny rt, amikor jra csak kettesben maradnak. Legyenek titkos stik, megbeszlnivalik, amik nem a ngy fal kztt zajlanak s nem kell egy harmadikra llandan tekintettel lennik. Egyszer, sztns szli praktikkkal nagyon knnyen eloszlathatjuk ktsgeiket az „engem-mr-nem-szeret-senki!!!” vagy a „velem-mr-nem-trdik-senki” vilgfjdalmakkal kapcsolatban.

A testvr rkezse az vodban is ltalban nagy izgalommal jr. A gyerekek hajlamosak arra, hogy rmtrtnetekkel szrakoztassk egymst, gy hogy nagyon figyelmesnek kell lennie az vonninek is. A kezdemnyezett szerepjtkok, elssorban a babzs nemcsak lmnyben adnak ilyenkor sokat a gyereknek, hanem a felmerl rossz rzseket is knnyebben oldjk.

Nagyon sok ovisnl tapasztalhatjuk azt, hogy a testvrvel kapcsolatos esetleges szorongsait otthon kevsb mutatja ki, viszont az oviban annl inkbb. Ilyen esetekben arrl van sz, hogy indulatait ttolja egy tolernsabb, vagy megbocstbb kzegbe, azok ott nyernek levezetst. A kicsik viselkedse a korbban tapasztaltakhoz kpest megvltozik esetleg agresszvabb lesz a trsaihoz, vagy elvonul a tbbiektl.

Fontos, hogy az vn ezt szrevegye, rtse a htterben lv okokat s a gyerek szmra az elfogadst sugrozza. Ha ugyanis az ovis kijtszhatja, kirajzolhatja, vagy kibeszlheti magbl a vlt vagy vals srelmeit, mr az is megknnyebblst jelenthet a szmra. A szl fel azonban mindig jelezzk tapasztalatainkat, hiszen a legfontosabb, hogy tudjon rla, miben kell szksg esetn vltoztatnia.

Fentebb azokkal a problmkkal foglalkoztam, amikor a gyerek a testvr rkezst, jelenltt nehezen li t. Htkznapi, mindenkivel elfordul gondnak vlem n ezt a krdst, de a sikeres megolds rdekben foglalkozni kell vele mindenkppen. Ltnunk kell, a szl-gyerek kapcsolata ebben a helyzetben a legrzkenyebb, legsrlkenyebb. Ha ugyanis a meglv j viszony a testvr rkezse miatt megtrik ebben az letkorban, az a ksbbiekben mr nagyon nehezen llthat jra helyre. Arrl lesz sz ugyanis, hogy a gyerek flslegesnek, kirekesztettnek, magnyosnak, elhagyatottnak rzi majd magt, aki a problmival nem fog a szleihez fordulni, rzseit inkbb eltitkolja, elfedi semmint a szeretet szemly fel fordtan.

 

 

 

 

3. Betegsg-krhz

 

Betegnek lenni olyan helyzet, ami a leginkbb flelmetes a gyerekek szmra. Valami trtnik, ami ltalban vratlanul kvetkezik be, ami tele van flelmetes dolgokkal, esetleg fjdalmas beavatkozsokkal, kiszmthatatlan esemnyekkel.

A gyerekek nagy rsze ebben az letkorban a gyorsan lezajl betegsgeket vrmrskletktl fggen viselik el jobban vagy nehezebben. Szlk is tudjk bizonytani azt az szrevtelt, hogy vannak gyerekek, akik bizony szeretnek kicsit „betegek” lenni. Otthon maradni az anyuval, rezni a felnttek aggodalmaskodst, kicsit zsarolni a krnyezetket, kicsit elhagyni magukat. ltalban ezek mgtt a vgyak mgtt egyszer „jtszma” rejtzik, amik a szlk s a gyerek kztt zajlanak. Valamit kicsikar ilyenkor az anyutl-aputl, amit esetleg ms ton nem kaphatna meg csak a beteg-szerep rvn. szreveheten s nyomtalanul elmlnak „tnetei” akkor, ha vgyai beteljeslnek s „betegsge” rvn elkerlhet valami szmra nem kvnatosat.

Fontos azonban ezeket a megnyilvnulsokat - szakembernek - elklnteni a pszichoszomatikus jelensgektl, ahol a betegsgnek szintn ugyangy nincs organikus httere, mint az elzekben, de ott valdi pszichs srls, vagy tarts trauma okozza a valsgos tneteket!

rdemes, ha mindkt esetben az vn megosztja tapasztalatait a szlkkel, esetleg orvosi-pszicholgiai tancsadsra irnytja ket.

A slyosan beteg gyereknl ms a helyzet. Maga a szituci szmtalan nevelsi problmt is felvet. A gyerekek fggsgi ignye a felnttel szemben megsokszorozdik, hiszen elesett, kiszolgltatott.

nem vgyik r, mgis megvltozik krltte minden: a szoksok, a lehetsgek, a szlk, hozztartozk viselkedse mind-mind az llapothoz kzrzethez fognak igazodni. Nemcsak a betegsgbl add fjdalmakat li t, hanem a „mit fognak velem csinlni?” szorongat rzst is.

Riadalmt fokozza, ha a szlk tehetetlensgnek rzst is tli, ha ltja s hallja a ktsgbeessket. Ebben az letkorban a gyerekek hihetetlen j kszsggel kdoljk amgy is a legbensbb rzseinket, de betegsgkben fokozottan rzkenyek. Fontos, hogy a szlk ezt tudjk s amennyire lehet okosan prbljk rzelmeiket fegyelmezni, a gyerek figyelmt  - a helyzetbl addan amgy is beszklt – llapotbl kimozdtani.

A krhzba kerls risi traumval szokott jrni. Fokozottan fontos ebben a helyzetben az, hogy az anya sose csapja be a gyereket. Pontosan el kell mondania azt, amit maga tud. Magyarzza el, hogy most beteg s csak a krhzban tudjk meggygytani a doktorok. Minden krdsre szinte vlaszt adjon, ez egybknt a szlt is megnyugtatja. Beszlgessenek rla, ha van id s nem hirtelen trtnik a baj, mert ebben az esetben is rvnyes: a bizonytalantl sokkal jobban rettegnk, mint a tisztzott helyzetektl. Klcsnsen kszljn fel szl s gyerek, illetve az egsz csald a nehz szitucira.

Szerencsre ma mr egyre tbb helyen nylik lehetsg arra, hogy a gygyts folyamata alatt az anya is bent tartzkodjk a gyereke mellett. Jelenlte rengeteget segthet a gyerek gygyulsban! Azonnal tud reaglni brmilyen krsre, azonnal megnyugtathatja egy fjdalmasabb beavatkozs utn,  megknnyti elviselni a megvltozott krlmnyeket, a gyerek mellett van, s ez nmagban mr gygyt ervel br.

A hosszas betegsg utn vagy krhzbl oviba visszatr gyereket ltalban mindig szeretettel, nagy izgalommal fogadjk a trsaik. Beilleszkedse lehet, hogy nem lesz egyszer, ez nyilvn hinyzsnak idtartamtl, korbbi npszersgtl fog fggeni. Az vnnek ebben a helyzetben is nagyon fontos szerepe van. A szlvel nyilvn tbeszli az esetleges korltozsokat, amik az tkezsre, vagy a mozgsra vonatkoznak, de azt is meg kell tudnia, hogy a gyerek vrakozsa milyen mrtk volt az ovival, trsaival kapcsolatban, mi az, amirl krdezhetik, s mi az amirl nem clszer faggatni t.

Felgygyult gyerekek gyakran jtszanak orvosi-szerepjtkokat, ahol szrjk, esetleg durvbban mtik is a jtkaikat, de ezt mindig hagyjuk vgigjtszani. Flelmeiktl, feldolgozatlan lmnyeiktl szabadulnak meg a kijtszs sorn, ami a –sokszor lassabban gygyul- lelki egszsgk visszanyerst is eredmnyezi. Ne lltsuk le teht ilyenkor a tevkenysgket, kapcsoldjunk be abba. Ha azonban szabadjtkukat csak ez tlti ki, ha mssal szinte elterelhetetlen a figyelmk, akkor jelezzk azt a szlk fel, krjnk pszicholgus szakembertl segtsget.

 

4. A vls

 

 

A vlsi dntsig trtn eljuts, a krzis s az azt kvet hetek, hnapok, sokszor vek rendkvli megterhelst jelentenek a gyereknek. Ebben az esetben is az letkor hatrozza meg azt elssorban, hogy ezt a rendkvl nehz helyzetet hogyan fogja elviselni.

vodskorak tipikus reakcija lehet a regresszi, amirl mr korbban szltunk. Ennek tnetei kzl a leggyakoribb a szeparcis flelem, vagy ms szval az elszakadstl, az egyedllttl val rettegs rzse. Mivel addig a legfbb tmaszt a kt szl jelentette a gyerek szmra, egyikjk eltnse, kilpse a kzs letkbl megzavarja a kicsi viselkedst, biztonsgrzett.

Ennek kvetkeztben fl megmaradni idegen helyen, de mg sokszor az  vodban is, reggelente ervel kapaszkodik az anyjba, az vonnit kveti mindenhov. Ez a viselkedse nem szl msrl, mint arrl: mr egyszer elhagyott az, aki szeretett, s ez brmikor bekvetkezhet mskor is, teht mindig mellette kell maradnom.

A regresszin kvl a gyerek msik tipikus reakcija: a szomorsg, a levertsg.

Sokszor .n. ambivalens, vagyis ketts rzsek kavarognak benne: egyrszt vgyakozik az elvesztett szl utn, msrszt viszont a msik szl szomorsgt  ltva, hallva az tkokat is esetleg, haragszik is az elhagy szlre.

Ez mindig bntudatot is kelt benne, ami sokszor egy sor pszichs reakci htterben megtallhat lesz.

Az vodsok gondolkodsra jellemz az n-kzpontsg. A vlsi krzishelyzet szempontjbl ezt azrt fontos hangslyoznunk, mert vls esetn a gyerekek tbbsge hajlamos lesz, hogy sajt magt okolja a trtntekrt. „Azrt ment el az apu, mert n rossz voltam! Azrt kiablt az anyuval mert n idegestettem fel!” – ezek a tipikus mondatok, amik igen gyakran elhangzanak.

Hogyan s mikor tudja meg a gyerek, hogy a szlei vlnak?

Nagyon sok apa s anya azt gondolja, hogy a gyereknek fogalma sem volt a dntsk eltt arrl, mi is trtnik krltte. Ez tveds! Tudjuk ugyanis, hogy az vodsok olyan ers szimbizisban lnek fleg az anyjukkal, hogy az minden rzelmi rezdlst, gesztust, a szavak nlkli jelzseit rzkelik, gy is mondhatnnk: lekdoljk.

rzik azt, ha valami feszltsget okoz akkor is, ha a felnttek nem beszlnek rla. A ”nem veszekeds” szlk gyerekei ppen ezrt ugyanolyan bajban lehetnek, mint azok, akiknl hangos vitktl zeng a laks. Az rzelmi hbor mindkt esetben zajlik, s ezt a gyerekek pontosan tudjk, s mindkt esetben a gyerek lelkt alaposan megterhelik. Vannak, akik ltszlag gy tesznek, mintha a helyzet egyltaln nem zavarn ket, mintha megszoktk volna mr a veszekedseket, de ez csak a ltszat. Minden kicsi fl a hangos beszdtl, plne a verekedsek ltvnytl, de mr a szemek szikrzstl is. Ezek a gyerekek ilyenkor a jtkukba meneklnek, vagy sajt fantzia vilgukba s sokszor msnap az vodban vezetik le feszltsgeiket trsaikon, vagy jtkukban.

Ha okosan akarnak eljrni a szlk s a gyerek az elsdleges szempont mindkettejknek, akkor dntsk meghozatala utn azt mindjrt kzljk a gyerekkel. Fontos azonban, hogy mindig csak annyit mondjon el a szl, amennyit a gyereke mr megrthet, flsleges informcikkal ne terhelje t. Hagyniuk kell, hogy a gyerek krdezhesse ket brmirl, akr a negatv rzseit is kifejezhesse. A leglnyegesebb viszont azt kzsen megerstenik: mindketten szeretik t, rjuk mindig szmthat s nem az oka annak, hogy ez bekvetkezett. reznie s tudnia kell: nem tle vlik el az anya/apa, hanem k egymstl.

A gyerek eltt tisztzni kell azt is minl elbb, hogy milyen kapcsolatot fognak fenntartani egymssal, mikor szmthat r biztosan. A kapcsolattarts sorn az a legfontosabb krds dl el: kpes-e betartani az anya-apa az greteit vagy sem, bzhat-e benne vagy sem. Egy telefonhvs elmaradsa, egy lthatsi alkalomrl val megfeledkezs rkre nyomot hagyhat a gyerek lelkben, becsapottnak s elhagyatottnak rezheti magt, s vgrvnyesen megromolhat egy j gyerek-szl viszony is.

A rossz szli magatartsok egyik tipikus megnyilvnulsi formja az, amikor a gyereket a zsarolsuk eszkzeknt, fegyverknt hasznljk egymssal szemben. Az rzelmi taktikzsok, a fenyegetzsek, a gyerek klnbz szerepekbe val szortsa /posts az anya-apa lakhelye kztt, vagy dntbr/, az .n. vlsi jtszmk, rvid idn bell szinte minden gyereket megbetegtenek. Az vodskorban az amgy is knnyen sebezhet gyerekek mg vdtelenebb vlnak a hborban. Nincs kihez meneklnik, ezrt nmagukat emsztik, vagy egy szelepet keresnek a feszltsgek levezetshez: megbetegszenek /pszichoorganikus szindrmk formjban jelentkezik a tnet/, vagy agresszvv vlnak, de nem az otthoni, hanem egy vdettebb krnyezetben pl. az vodban.

Tapasztaljuk ilyenkor a kicsik .n. behdol viselkedst.: mindig igyekszik alkalmazkodni ahhoz az elvrshoz, amit az adott krnyezetben felttelez. j akar lenni mindenki szemben, senkit nem akar megbntani s ezrt az apunak hamisan ugyan, de rosszakat mesl az anyurl, az anynak viszont az aprl panaszkodik, ha gy rzi ezt szeretnk hallani tle. Ennek a behdol, rendkvl sok felesleges energit felemszt viselkedsnek slyos kvetkezmnyei lehetnek nemcsak a szl-gyerek kapcsolatra vonatkoztatva, hanem szemlyisgfejldsre is. Az ekkor rgzlt torzulsok felnttkori pszichotikus tnetkpzs gykereit kpezhetik, vagy egyszeren ksbbi kapcsolati zavarok htterben hzdhatnak meg.

sszegezve teht a szlk legfontosabb feladata a gyereket idben s letkornak megfelelen felkszteni.

A kapcsolattarts rendszeressgt biztostsk. Tartzkodniuk kell az ellennevels brminem eszkztl. Segtenik kell a gyereket abban, hogy az eltvozott szl j krnyezetbe is minl knnyebben beilleszkedjk, j kapcsolatait kpes legyen elfogadni rvidebb-hosszabb idn bell.

Az rzelmi hbor kzben ezeknek a krdseknek a j megoldsa igen nehz, bizonyos fok rzelmi intelligencia szksgeltetik hozz, amelynek rvn a szlk beltjk: az egyms ellen irnyul indulataikat a gyerek rdekben httrbe kell szortaniuk.

A vlsi krzist tl gyerekek az vodban is mskppen viselkednek. A tartsan s intenzven meglv tipikus jeleket- regresszi, befelforduls, agresszv viselkeds, fantzia hazugsgok – az vn korn tapasztalhatja. Tarts s ers jelenltkkel a tnetek „vszhelyzetre” utalnak, amiket a szlk fel felttlenl jeleznie kell: bajban van a gyerek, folyamodjanak rdemi segtsgrt szakemberhez.

 

5. Halleset a csaldban

 

Valamelyik hozztartoz elvesztse az egsz csaldot fjdalommal tlti el. A gyerek szmra ennek a krzisnek az tlse is letkortl fgg, vagyis rtelmi s rzelmi fejlettsgtl.

A leggyakoribb eset az, amikor a nagyszleit veszti el a gyerek.

A srs, a ktsgbeesett reakcik helyett azonban sokszor egszen mskppen reagl az vods, mint ahogyan azt a felnttek elre elgondoltk.

Viselkedst a szlk nem rtik, mivel elfordul, hogy a hr hallatra kzmbsen tevkenykedik s egyltaln nem mutatja ki negatv rzseit. gy tnik, mintha nem is rten  a gyerek mi is trtnt – jtszik tovbb.

De valjban mi zajlik le ilyenkor a lelkben? vajon hogyan gyszol?

A szavakat pontosan hallja, de a jelensget egszen mskppen rtelmezi, mint idsebb trsai, vagy a szlei.

A hall tnye ugyanis gondolkodsban egy reverzibilis, vagyis visszafordthat jelensgknt ltezik. A hinyt csak tmenetinek, elmlnak gondolja, nem vgleges trtnsnek. „Meghalt a nagyi, de majd karcsonykor visszajn s megint jra hozza az ajndkokat. Kicsit nincs, de majd visszajn, ha akar.”

Aztn egyre telik az id s a felnttek rzelmi reakcii azok, amik elbizonytalantjk ebben a tudsban, hitben. Mivel vgyai beteljesletlenek maradnak, lassan-lassan meggyzdik arrl, amit szeretne, amiben hisz, az nem vlik valra.

A reverzibilits azonban sok gyerekben bntudatot is kialakthat. Ez a jelensg, mint ahogyan fentebb mr beszltnk rla, az n-kzpont gondolkodsra vezethet vissza. Jelen esetben az eltns, elmls tnyrl is azt gondolja: miatta trtnt. Nem jn vissza a szeretett szemly, mert rossz volt, haragszik r, nem tett meg valamit, amit a msik krt, stb.- ilyen s ehhez hasonl magyarzatokat prbl meg keresni, hogy megrtse s elfogadja a hinyt.

Hogyan segtsk t a gyereket ezen a nehz idszakon? Mit tehet a felntt, hogyan viszonyuljon ehhez a krdshez?

Fontos szably, hogy a hall hrt sose titkoljk el a gyerek ell. A szlk, a nagyobb testvr rzelmeit ltva s tlve gyis tudni fogja: baj van. A bizonytalansg azonban itt is gytrbb rzs, mint a szlkkel egytt tlt fjdalom, teht mindenkppen beszlni kell rla.

A gyerek ebben az idszakban egybknt is sokat meslteti a hozztartozit, vagy a szmra fontos felntteket. Az rzelmek feldolgozsban ez jelen esetben is rendkvl sokat segthet. Beszljen nyugodtan a szl az regsg, a betegsg krdseirl, az elmlsrl - termszetesen a gyerek letkorhoz igazod magyarzatokkal segtve t.

ltalban az „angyalks” trtnetek a gygyt-mesk, mivel megnyugtatjk a kicsiket, mgikus gondolkodsuk, lomvilguk szmra ezek elfogadhatak. De termszetesen a szl meggyzdsnek megfelel magyarzat lesz a leghitelesebb a gyerek szmra. Fontos tudni, hogy a felntteket is megvigasztalja mr a kibeszls tnye. A bnatban ez az rzelmi kzelsg egyttes tlse hossz tvon elmlytheti a szl-gyerek kapcsolatt.

De nemcsak a szbeli vlaszok alapjn prblja meg elfogadni a hinyt, hanem jtkban is „feldolgozza” rzseit.

Tartalmi jellemzje lesz szerepjtknak, hogy sokszor megjelenik az elvesztett msik, akihez beszl, aki htkznapi dolgokat csinl pl. mosogat, akirl lmodozik, esetleg csodlatos tulajdonsgokkal ruhz fel. A megjelents, a bevons ekkor teljesen termszetes reakcija a gyerekeknek.

Az vodsok gyszmunkjrl fontos tudni teht, hogy egszen mskpp zajlik, mint felntt korban, vagy nagyobb gyerekeknl. Nem azonnal jelentkezik, hanem idben eltoldhat s klns krdsekkel, fantzia jtkokkal prblja enyhteni fjdalmt.

Fontos, hogy ezeket a jelzseket a krnyezet megrten fogadja, ne furcsllja, ne ijedjen meg tlk. De az is nagyon lnyeges, hogy mindig jelezze vissza a realitst is. A szl vigye ki az elvesztett szemly srjhoz a gyereket, maga se fojtsa el rzelmeit s mindig igyekezzk a gyerek letkornak megfelelen, hite szerint vlaszolni a krdseire.

Dnt szerepe van annak, hogy az vn is megtudja: a csald miknt kezeli ezt a krzis helyzetet, ahhoz hogyan viszonyul. Mivel nagyon lnyeges, hogy a gyerekre ebben az esetben fokozottan vigyznunk kell, felesleges, nem odaill informcival ne zavarjuk meg t. Ezrt a pedaggus vigaszainak is hasonlnak kell lennie az otthoni reakcikhoz. Vlheten a szerepjtkok dnt tbbsgt az vodban fogja lejtszani a gyerek – az vonni vondjon be ezekbe a helyzetekbe, esetleg sajt trtnetei segtsgvel adjon tmogatst a kicsinek. Fokozottan fontos, hogy emptival tudjon kzeledni fel, mgis okosan segtse t t ezen a nehz periduson.

 

Htkznapi s kevsb htkznapi, elkerlhet s elkerlhetetlen krzishelyzeteket tekintettnk t. Ezek szma megsokszorozdhat, vagy ppen tredkk vlhatnak egyni lethelyzeteink sorn.

Elssorban azonban a felnttek felelssgn fog mlni, hogy a gyerek ezekbl a nehz helyzetekbl lelki traumval srlten kerl-e ki, vagy sem. Amennyiben a felntt rten figyeli a gyermekt s „megrzen” mellette ll, vrhatan a krzis helyzetek nyom nlkl elmlnak, vagy legalbbis kezelhetkk vlnak, ksbbiekben ms tnet okozjaknt nem kell velk szmolnunk.

 

 

 

 

 

 

 
KPEIM-FESTMNYEIM
 
.
 
Videoim
 
Magamrl...
 
Versek-rsok s bennk k...
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Praktikus oldalak
 
Segtsgnyjt oldalak
 
Popper tanrrtl
 
A nap kpe....
 
video keres:

Keress videt
Google Videtrn

 
k segtenek szpteni az oldalad:)
 
zene
 
lapoz
Az utls indin-tnc
 


Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros