Agressziv gyerekek
2006.08.29. 18:48
Akikkel nem szivesen bartkozik senki...
Agresszv gyermekek az vodban
Az agresszi jelensgvel, elssorban a viselkedsbeli megnyilvnulsaival egyre tbbet - s olykor egyre nagyobb aggodalommal - foglalkoznak pszicholgusok, szociolgusok, pedaggusok, szlk.
A tmval kapcsolatos fokozott odafigyelsre a nevelk tapasztalatai adnak okot, pontosabban az a megfigyelsk, hogy a gyermekeknl ma mr agresszv megnyilvnulsok oly mrtkben kerlnek eltrbe egy-egy konfliktus megoldsakor, hogy szinte ms alternatvt el sem tudnak kpzelni a vits helyzetek rendezsre.
Ezentl az is ismert tendencia, hogy az utnzs jelensge a szemlyisgfejlds e szakaszban igen dnt jelentsggel br. vnk, tantk beszmoli szlnak arrl is, hogy mindennapi szerepjtk figurv vltak a bntalmaz szereplk, a knz-gyilkol alakok. Sajnos a gyerekek teht egyre aktvabban mintzzk le a ma divatos agresszv filmbeli „hsket”, cselekedeteiket, s ezek ma mr vgybeteljeslseik clpontjaiv is vltak. Az vodai csoportba gyakran odavarzsoljk a flelmetes mozdulatokat, a kegyetlen szereplk tulajdonsgait. Ugyanakkor ezzel prhuzamosan a szeldsg, a jsg megtestesti httrbe szorulnak, olykor nevetsgesen gyengnek tnnek. Az er, a hatalom, a msik megalzsa viszont mind pozitv rtkknt szerepelnek.
Hogy a jelensget megrtsk, szksg van arra, hogy nhny alapvet fogalmat, httr tnyezt tisztn lssunk.
Mit is neveznk agresszinak?
A szakirodalomban szmtalan megkzelts van, mely a fogalom tisztzsra tesz ksrletet. De nemcsak ebben, hanem ms alapvet krdsben is igen nehezen jutnak konszenzusra a tma irnt elktelezettek. Az alapvet nzetklnbsgek az osztlyozsi formkban rejlenek, az akaratlan-szndkossg krdseiben, az oki tnyezk feltrkpezsben, a helyes neveli magatartsban, az intzmnyes lehetsgekben, ill. legjabban a gygyszeres befolysolsban s mg sorolhatnnk.
A magyar tudsok kzl a legalaposabb s legpontosabb kutatsokat, ezek eredmnyeinek sszegzst s a hozzjuk tartoz elmleti okfejtseket Dr. Ranschburg Jen munkiban tallhatjuk. gy fogalmaz:
„Agresszinak neveznk minden olyan szndkos cselekvst, amelynek indtka, hogy – nylt vagy szimbolikus formban – valakinek vagy valaminek krt, srelmet, vagy fjdalmat okozzon.”
„Az agresszi nem sztns, reflexszer kvetkezmnye a kls ingerkonstellcinak, keletkezsben a mltbeli tapasztalatoknak, a szocilis tanulsnak rendkvl fontos szerepe van.”
A fenti definci gyakorlatba trtn adaptlsa eltt nzzk t rviden, mik is a jellemz rzelem megnyilvnulsok vodskorban ?
Ezt a peridust minden tlzs nlkl a „cscsflelmek” idszaknak is nevezhetjk. Tehetjk ezt azrt, mert hihetetlen mennyisgben megn azoknak a trgyaknak, szemlyeknek, helyzeteknek a szma, amikkel kapcsolatban s ahol a gyermekek szorongst lnek t. Flnek a porszv hangjtl ppen gy, mint klnbz mesefigurktl, sokszor mr a reklmfigurktl, vagy idegen arcoktl. Flelmk trgyt azonban sokszor mg megnevezni sem tudjk, csak a rossz, knz rzst rzik.
Szembetn, hogy negatv rzelmeik klnbz mdon, sokszor igen vgletes formban nyernek kifejezst, amik hol srsban, tiltakozsban, hol nylt elkerlsben mutatkoznak meg.
Figyelmk elterelhetsgvel fgghet azonban ssze az, hogy emciik vltozkonyak, egyik pillanatrl a msikra az ellenkezjbe csapnak t.
Szorongsukat azonban ebben az letkorban ersti az is, hogy gondolkodsukra mg a mgikussg jellemz, illetve, hogy mindennek lelket tulajdontanak, mindent lnek tteleznek fel s szndkossgot hisznek pl. a termszeti jelensgek megtapasztalsakor is.
A dh s a harag reakcik is igen jellemzek – az els dac korszaknak is hvjuk ezt az idszakot. Ezek elssorban akkor jelennek meg, ha frusztrcival /akadlyoztatssal / kerlnek szembe, vagy ha egyedl maradnak, illetve ha kezdemnyezseikre trsaik vagy a felnttek nem reaglnak.
Igen gyakran tlt emci vodskorban a fltkenysg is. A jelensg htterben egy szoros rzelmi kts megszakadsnak, vagy fellazulsnak veszlyt vlelmezi vagy tapasztalja a gyerek. Ez vagy nylt tiltakozsban vagy regressziban mutatkozik meg, s szinte minden esetben a felnttek fel irnyul / a gyerek bntalmazza a kistestvrt, vagy jra bepisilv vlik /, s nem tudatos figyelemfelhvsnak minsl.
A pozitv rzelmek kzl a szeretet s az rm megnyilvnulsoknak is szles skljt tallhatjuk ebben az letkorban, hiszen mr egyre tbb lesz a sikerlmny, s kevesebb a kudarccal vgzd cselekvs. Az vodskor az nllsods kornak dnt llomsnak is tekinthet, ahol szmtalan tapasztalatot szerez nmagrl, kpessgeirl, a vilghoz val viszonyrl s a vilg viszonyulsrl nmaghoz. Egyre inkbb rmforrss vlik sajt tevkenysge, ha rugalmas korltok vigyzzk kezdemnyezseit, s azok milyensgrl relis rtkelst kap. vodskorban teht, ha kellen segtjk: megtanul boldogan boldogulni, ahol a boldog jelzn van a hangsly jelen esetkben.
A magasabb rend rzelmek alapjai is ekkor rakdnak le, pl. az erklcsi rzelmek, a helyes-helytelen megtlse, a szablybetarts szksgessge, a viselkeds nylt vllalsa a lelkiismeretfurdals elkerlse rdekben, stb.
Tudnunk kell azt is, hogy az rzelmeik kifejezsben egyre inkbb igazodnak azokhoz a kulturlis, a nemi-szerepk ltal sugallt kvetelmnyekhez is / masculinits – feminits / , amiket addig szleiktl ill. a tgabb krnyezetktl megtanultak. Pl. az ovis fiknak mr nem szabad srni, ha elesnek, hiszen az „katonadolog, de egy fi ne legyen fls se, mert az meg olyan lnyos viselkeds, stb. Viszont ssn vissza, ha bntjk! Egy kislny azonban legyen inkbb cicsan szeld s nyugodtan srhat, azrt senki sem rhatja meg.
De trjnk vissza az agresszihoz!
Kutatsok sora szl mr arrl is, hogy a szlk mit tekintenek az „idelis fi” tulajdonsgai kztt elsrendnek s mit az „idelis lnyoknl”.
Az agresszi fiknl elsrend, mg a lnyoknl alig fordul el a szempontsorban.
Ms kutatk vizsgltk azt is, hogy a nevelk miknt viszonyulnak a fik agresszv viselkedshez, ill. a lnyoknl hogyan reaglnak erre a magatartsra. A fiknl a nylt agressziit kevsb bntetik, teht megengedbbek, mg a lnyoknl semmifle tmogatst, prtolst nem talltak.
Ranschburg tanrr sszegzse nyomn az albbi osztlyozsokat emltennk:
1. A viselkeds morlis tartalma alapjn is csoportosthatjuk az agresszit s beszlhetnk:
- antiszocilis, kzssgellenes, vagy rombol agresszirl s
- proszocilis agresszirl, mely a kzssg s az egyn rdekeit szolglja.
2. A msodik szempont szerint azt vizsglhatjuk, hogy az agresszi clknt vagy eszkzknt szerepel a viselkedsi repertorban, s ez alapjn kategriink
lehetnek:
- instrumentlis agresszi – az egyn csak gy lthatja megvalsthatnak
cljait, ill.
- indulati agresszi, amikor valami bels negatv rzs, motivci kszteti
t arra, hogy a msiknak fjdalmat okozzon.
A kt megnyilvnuls sokszor keveredik egymssal.
3. A legjobban megragadhat csoportosts vlemnyem szerint vodsoknl, az, ami az agresszv viselkedst a kvetkez osztlyokba sorolja:
- tmad jelleg agresszirl, ill.
- vdekez, vagy nvdelmi jelleg agresszirl szlnak.
Lssuk ezt a krdskrt rszletesebben!
Tmad jelleg agresszi esetben megfigyelhet vagy az .n. a „zskmnyolsi” motivci /az etolgia tudomnytl klcsnvett fogalom/, amikor a gyermek a msikat azrt bntja, mert annak jtkhoz akar hozzjutni, vagy valamilyen vals srelmet akar megtorolni vele szemben.
A vdekez agresszinl azonban ms a helyzet.
Itt az agresszv viselkeds motivcija inkbb az lehet, hogy a gyerekben olyan mrtk szorongs halmozdik fel, melynek levezetsre felttlenl szksge van. gy rzi, hogy ettl a feszltsgtl val megszabaduls leghatkonyabb mdszere csak a dhkitrs, a tombols-rombols lehet.
Teht az agressziv viselkedst, ezt a tves megoldst, mint szelepet hasznlja.
Mskor viszont az is lehetsges, hogy indokolatlanul, csak a flelme miatt anticiplja a trs vagy a kzssg agresszijt nmagval szemben, vagyis felttelezi annak tmad kzeledst. Ennek megelzsrt vagy ennek
kivdse rdekben vlik agresszvv.
Egy msik lnyeges krdssel is foglalkoznunk kell, amire mr a felsorolsok is utalnak, mgpedig azzal, hogy az agresszit nemcsak negatv tulajdonsgnak kell feltntetnnk. Az agresszi nem minden esetben okoz krt! Ltnunk kell, hogy egszsges esetben kell mennyisg agresszi mindannyiukban megtallhat. Szksgnk van r, hogy akr a csoportunk rdekeit kpviselhessk ltala, olykor kifejezzk vele. De szksgnk van r azrt is, mert erejvel nmagunk vdelmt is szolgljuk. Az persze azonban, egyltaln nem mindegy, hogy milyen mdon nyilvnul meg az indulat s ki vagy mi ellen irnyul. Ezt befolysoljk az letkori sajtossgok, a nevelsi minta s a krnyezeti hatsok egyarnt.
Teht hangslyozni kell, hogy nem minden agresszi negatv jelleg! A nevels egyik legfontosabb feladata ppen az, hogy a gyermek agresszv megnyilvnulsait az .n. antiszocilis irnybl proszocilis irnyba fordtsa. Vagyis az egyn olyan mdon fejezhesse ki az ellenrzseit, ami az adott trsadalom szmra elfogadhat s nem elutastott viselkeds.
Nzzk most t rviden, milyen fejldsi szakaszokon halad t az agresszv viselkeds, mg szocilisan elfogadhatv vlik, ill. milyen minsgi talakulsokat tapasztalunk a jelensg esetben klnbz letkorokban!
Az els agresszv megnyilvnulsi forma, amely csecsemkortl az vodskor vgig, st olykor iskolskorban is megfigyelhet az .n. nylt, vagy fizikai agresszi, a msik bntalmazsra irnyul viselkeds. Ilyenkor, ha a gyereket frusztrci ri azonnal nekimegy a trsnak, vagy a felnttnek s megti, megharapja, bntja t. Viselkedst, kitrst megfigyelve lthat, hogy indulatai szablyozsra nem kpes s lelltani nagyon nehz ilyenkor cselekvst. Dht gy vezeti le, hogy a msikat tlegeli. Tapasztalhatjuk, hogy sokszor csak a trsa bntalmazsa utn tudja vgiggondolni cselekedete slyt, ill. annak kvetkezmnyeit.
Egszsges esetben is hossz id s kvetkezetes visszajelzsi folyamat eredmnye lesz az majd, amikor mr a gyerek megtanulja indulatait kontrolllni, azokon uralkodni, amikor mr megrti, hogy srelmeit nem clszer ebben a formban kifejezni, ill. megtorolni. Persze tudjuk, hogy vannak gyerekek, st felnttek is, akik ezen a szinten sohasem tudnak tljutni, a bntalmazs az egyetlen konfliktus megoldsi forma szmukra, s sokszor tehetetlensgkben mst alkalmazni nem is kpesek. A viselkedsk hatsa is sokszor azonban annyira ers, hogy a bntalmaz szlk elhiszik a fizikai bntets, az ezt kvet szorongs s flelem valban kioltja a hibsnak tartott cselekvst.
A fizikai agresszinl fejlettebb, vagy proszocilisabb viselkedsi forma, amit az voda kzps s nagy csoportjban mr gyakrabban tapasztalunk az a jelensg, amikor a gyerekek mr nem a trsukat bntjk, hanem a hozzjuk tartoz trgyakat. Pldaknt emltem: a gyerek belerg trsnak ptmnybe, amit az hosszasan alkotott, vagy a reggel behozott kisautjt tri szt, esetleg tnteti el. Fjdalmat, ktsgbeesst okoz gy is, st srsra is kszteti a msikat, de ezt mr nem nylt bntalmazssal ri el, hanem annak rejtettebb mdjval. Agresszi ez is, de a fjdalom mr nem testi jelleg, hanem a msik lelke szenved tle.
A harmadik, leginkbb elfogadott agressziv kifejezsi forma az .n. verblis agresszv megnyilvnuls. Ez is szmtalan alakzatot lthet a kromkodstl egszen a kultrlt vitatkozs formjig. A lnyeg ennl a jelensgnl is az, hogy kifejezdik egyfajta nrvnyestsi trekvs, de az taln szocializltabb formban trtnik / pl. az igazam kimondom, ne hagyom magam, megvdem magam, nemet tudok mondani, stb /, ill. a msik megbntst mr fizikai attrocits nlkl teszem, /pl. gnnyal, irnival, kinevetssel, szbeli megalzssal – korbbi tapasztalatoktl, kulturlis szoksoktl fggen/. Megfigyelhet mr vodskorban ennek is rt hatsa pl. akkor, amikor a gyerekek egyms heccelsvel, vagy a krrm nyilvntsval rekesztik ki egymst a kzssgbl.
Prbljuk meg azokat az oki tnyezket felderteni, amelyek a tlzott agresszi kivltsban dnt jelentsgek lehetnek!
Mieltt azonban erre rtrnnk nagyon fontos krdst kell tisztznunk! A gyermekkori viselkedsi zavarokrl – gy az agresszirl is – tudnunk kell, hogy azok nem msok, mint a gyermek pszichs llapotnak tkrzdsei. gy is mondhatnnk egyfajta, specilis tneti megnyilvnuls. E szerint sok esetben a gyerek agresszv viselkedse sorn nem tesz mst, mint „vszjelzst” sugroz a krnyezetnek arra vonatkozan, hogy bajban van.
Bajban van, mert pl. a krnyezete nem kellen bnik vele- nem szeretik elgg, vagy ppen tlzottan fltik. Taln az oviban nem rzi jl magt mg s beilleszkedni kptelen a csoportba, vagy a megfogalmazhatatlan feszltsgeitl rzi rosszul magt, vagy mg nem tanulta meg elviselni a kudarcait, esetleg ppen valami ms, feldertetlen ok hzdik a httrben. Mindenesetre azt ltjuk, hogy verekszik, hogy indulatos s nehz szt rteni vele gyereknek, felnttnek egyarnt. Meggyzdsem, hogy viselkedsi zavarval jelez valamit. Ezt azrt tartottam hangslyosan kiemelni, mert tapasztalataim szerint a helyes cselekvs kialaktshoz sokszor tves ton halad a felntt, ha csak a lthat korriglsra trekszik. Kevs az, ha csak megmondjuk mit szabad s mit nem, vagy ppen bntetjk az elkerlendt. Az rdemi megoldshoz szksg van arra is, hogy az eltr viselkeds oki htterre is rlssunk. De vajon az vn feladata-e, hogy ezt a kutat-detektv munkt elvgezze? Vlemnyem szerint bizonyos hatrokon bell igen. Ahhoz ugyanis, hogy a gyermeken, csaldon szksg esetn ms szakember segteni tudjon, elengedhetetlen az a rengeteg informci, ami csak az vn birtokban lehet. St a megelz munka rdemi rsze is rhrul, hiszen egy-egy tnet megszletsnek, ill. stabilizldsnak az els szemtanja. Hihetelen fontos s felelssgteljes a munkja, hiszen idben kell szrevenni azt, ami eltr a normtl, s amibl a ksbbiekben esetleg viselkedsi zavar lesz, vagy ppen betegsgg alakul.
A gyerekkel val minden napi egyttltrl, a klnbz kritikus s norml esetben val megnyilatkozsokrl, a cselekvsvltozsok tendenciinak nyomon kvetsrl, ill. az ezekrl szerzett tapasztalatokrl csak az vn rendelkezik. Pszicholgusknt n azt vallom, hogy ebben az letkorban brmilyen terpis megkzelts csak a pedaggus munkjval s benyomsaivalal kiegsztve lehet rvnyes s hatkony.
Teht most nzzk t, hogy a nehezen kezelhet, vagy ppen kezelhetetlen agresszv viselkedsnek milyen httrtnyezi vannak.
Mindenekeltt nagyon lnyeges elklnteni, hogy egy destruktv megnyilvnulsnak organikus httere van -e, vagy a krnyezeti hatsok azok, melyek kivltsban elsdleges szerepet jtszanak. Leegyszerstve: meg kell tudnunk, hogy a zavar mgtt „betegsg” hzdik-e meg – pl. POS -, vagy csupn „rosszassggal” llunk-e szemben.
Milyen krdseket tegyen fel az vn? Egyltaln feltehet-e krdseket az vn a szlknek? Vlemnyem szerint mindenkppen. De elre szmolni kell azzal, hogy egy viselkeds zavar visszajelzse egyik szlnek sem esik tl jl, st! Sokszor az is elfordulhat, hogy akkor hallja elszr: baj van a gyerekkel, ms mint a tbbi! Mgis vllaljuk fel ezt a nehz feladatot, mindenkppen krdezznk, de ne faggatdzunk, hanem inkbb beszlgetst kezdemnyezznk! Prbljuk meggyzni ket hogy a gyermek jobb megismerse rdekben tesszk ezt, s nem pusztn a kutakod kvncsisg vezet bennnket!
Mindezt persze kellemes, elfogad stlussal, a segt szndkunkat direkt megfogalmazva, vagy sugallva tegyk. rdemes minden egyes krdskr eltt megindokolni azt, mirt is lnyeges szmunkra a vrt informci, a szl ezltal is rezze megrtsi szndkunkat, emptinkat helyzetvel kapcsolatban.
Ha azonban minden igyekezetnk ellenre rossz nven veszi anya-apa kzeledsnket, akkor azt nyilvn nem erltethetjk – br maga az elutasts tnye lesz ezltal rulkod jel rjuk vonatkozan.
Sose adjuk fel azonban a prblkozsunkat akkor, ha a gyereknl rthetetlen rendellenessgeket, vagy problmkat tapasztalunk! Mindig jelezzk a gondokat a szl fel, de szmoljunk azzal is, hogy joga van eldnteni, az adott problmval foglalkozik-e vagy sem, vltoztatsra indtja-e t vagy sem. Termszetesen a szl a teljes felelssg a gyermekvel kapcsolatban, de neknk szakmai ktelessgnk megszlalni akkor, ha baj van. Mg akkor is szlnunk kell, ha tudjuk sket flekre tall jelzsnk. A rnk bzott gyerek rdeke kvnja a megszlalst!
Az vn els krdsei a fejldsllektani terleteket lelje fel; mozgs, tkezs, hangulati llapotok, esetleg krhzi trtnsek, stb vonatkozsban. Ha akr a fejldsi temben, akr az lettani vonatkozsokban gyans jeleket vl felismerni, mindenkppen konzultljon a gyermeket jl ismer vdnvel, ill. az voda orvosval.
Ezek utn a csaldi viszonylatokat kell megismernie. Fontos informci, hogy az vds csonka csaldban l-e, vagy sem, s ha igen az elvlt szlvel, nagyszlkkel milyen formban, gyakorisggal tart kapcsolatot. Ebben az letkorban ez rendkvl lnyeges emcionlis fejldse szempontjbl ppen gy, mint a mintakvets, vagy az identifikci krdsben. rdemes tudni azt is, hogy csaldi llapotukban bellt-e valamilyen vltozs vagy sem az utbbi idben– pl. kistestvr szletse, nagyszl elhallozsa, kltzs, stb. Ezeknek az adatoknak azrt van nagy jelentsge tbbek kztt, mert vodskori sajtossg, hogy mindenfajta stabilits megbomlsa feszltsget indukl mg a legkiegyenslyozottabbnak tn gyerek esetben is.
A gyerek s a csald megismerse szempontjbl lnyeges megkrdezni, hogy vajon melyik szl hasonltott vagy hasonlt jelenleg is temperamentumban vodsunkra. Tudjuk ugyanis, hogy vannak olyan karaktervonsok, szemlyisg tulajdonsgok, amik trkldnek valamelyik szlrl. Egybknt mr ennek puszta felismerse is sokszor hozzsegti az addig elutast szl elfogadbb ttelt. Fontos, hogy az vn megtudja milyen a csald nevelsi stlusa, mennyire kvetkezetesek kritikus helyzetek megoldsakor, mennyire van sszhangban a kt szl a bntetsek-jutalmazsok alkalmazsban s „kiszabsban”, ill. van-e a csaldban valaki, aki flelmet szorongst vlt ki a gyerekbl, akitl tartania kell.
rdemes firtatni a gyermek otthoni szoksait, hogyan reagl pl. a frusztrcira, otthoni kudarc trse pl. milyen hfok. Ez utbbi jelensgek azokhoz a
tapasztalatokhoz adhatnak kiegsztst, amik az vodai viselkedstl esetleg eltrek. Sok olyan gyerekkel tallkozunk ugyanis, akikrl a szl beszmolja csupa pozitiv tulajdonsgokat emlt, mg az vn benyomsai ppen az ellenkezt sejtetik. De a helyzet megfordtva is igaz lehet: egy otthon verekeds „rosszcsont”-nak az oviban lehet hogy a hangjt sem halljk egsz nap, mert olyan rendesen viselkedik. Erre a diszkrepancira, eltrsre azonban nagyon fontos odafigyelnnk s a szlkkel megbeszlnnk. Krdezznk r arra is szinte minden esetben, ha erre vonatkozan nincsen informcink, hogy a 3 ves kor krli dacreakcik hogyan zajlottak le, milyen rdemi leszerelsi technikkat tudtak alkalmazni a szlk. Tlzottan n-kzpont gyermeknl az elssorban „ki nevel kit” krds sokszor elgondolkoztatja az anyukkat s apukkat.
A fent emltett tmkon tl mg szmtalan felvethe a szlkkel folytatott beszlgetsek sorn, amiket nyilvn az aktulis helyzetek induklnak. Azonban nagyon fontos, hogy az agresszv gyerekek esetben fokozottan figyeljnk oda a pozitiv visszajelzsekre is! Ne csak panaszkodjunk, ne csak szidjuk ket, hanem az rmteli cselekvst, vagy gesztust is vegyk szre, tegyk szv, jutalmazzuk. Adjunk hangslyt ezeknek a csoport eltt ppengy, mint a szlk eltt. A vltozs irnyt csak ezzel az eszkzzel, a dicsrettel mutathatjuk meg; mit vrunk el tle s milyenn szeretnnk, ha vlna.
Agresszis magatartsi formk sajnos szmos betegsghez ktdnek, azok tneteiknt jelennek meg.
Az organikus okok kzl nhnyat emltsnk me.
A manapsg a legtbbet emlegetett jelensg az .n. pszicho-organikus-szindrma. Ezt a krkpet mr vdskorban diagnosztizlhatjk pszichiterek, mivel jellemz tneti megnyilvnulsai a korai letszakasztl kezdve felismerhetek. Ebben az esetben a gyerekek slyos beilleszkedsi zavarral kzdenek, a csoportban lland feszltsg jeleit tapasztalhatjuk nluk. Ennek kvetkeztben a foglalkozsokon csak pr percig tudnak rsztvenni, lland „kszenltben” telnek napjaik. Magas szorongs szintjk kvetkeztben mindenfajta gyermeki kzeledst elutastanak. Agresszvek trsaikkal, amit a flelem motivl – a vdekez agresszi jellemz rjuk. rzelmeik nagyon vgletesek – rm megnyilvnulsaikkal ppengy fjdalmat okoznak, mint dhkitrseikkel. Trsaik tbbek kztt ezrt is kerlik ket, a csoportban kikzstettekk vlhatnak. A szocilis elszigeteldsk kvetkeztben azonban agresszijuk egyre fokozdik, s egy id utn mr a szeret, biztonsgot ad felntt kzeledst is elhrtjk. Magatartsukra az lland vibrls mg a jellemz, amit erst az a tny, hogy idjrsi frontrzkenyek.
Rajtuk gy segthetnk, ha megfelel szakemberhez irnytjuk ket, akik specilis terpival oldjk a bennk lv szorongst, helyes rzelemkifejezsre
tantjk ket – szksg szerint kemoterpival tmogatva s elsegtve gygyulsukat. A szlkkel kapcsolatba kerlve rtennk kell, hogy ebben az esetben nem a nevelsi hibk halmozdsrl beszlhetnk, hanem egy betegsg megnyilvnulsrl. Termszetesen a kritikus helyzetek sokasga miatt ekkor inkbb fordulhatnak el mdszerbeli tvedsek, csdk, de feladatunk most elssorban a szlk megfelel szakemberhez irnytsa lesz, nem pedig a kudarcok boncolgatsa, a bntudatukkal val foglalkozs.
Az organikus htter agresszv megnyilvnulsok kzl mg egy jelensgcsoportot emelnk ki, ami ltszlag nem is tnik agresszinak, mgis annak kell tekintennk. Ez a csoport az .n. pszichoszomatikus betegsgek csoportja. A krkp azt jelzi, hogy alapveten pszichogn eredet problmval llunk szemben, ahol a szervi rendellenessg, vagy zavar jelzi a bajt. Sokszor az orvosi kivizsglsok rendre negatv eredmnnyel zrulnak, mgis a gyerek fejfjsrl, hasfjsrl s egyb tnetekrl panaszkodik. Ltszlag egszsges, mgis a „lelke fj”, s ezt jelzi a szervezete. Egyes kutatk ezt a betegsgcsoportot gy is szmontartjk, mint agresszv megjelensi formt. Ebben az esetben a feszltsg azonban nem a klvilg fel irnyul, hanem befel fordul, az egynre hat rtalmasan.
Autoagresszinak nevezzk teht ezt a jelensget, amikor az indulati kitrsre valamilyen oknl fogva nincsen mdja a gyereknek. Ez az ok lehet pl. az, amikor a nevels hatsra knytelen elnyomni agreszijt ; otthon mindig kedves j gyerekknt kell viselkednie, ellenkeznie a felnttekkel szigoran tilos. A testvreknek verekedni egymssal nem szabad s tiltott az egyms ellen irnyul csnya beszd is. A klnbz vits helyzetekben termszetesen felgyleml indulatok nem nyerhetnek levezetst, elfojtdnak. A negatv tlts energia a szervezetben pang, az ellen irnyul s pl. a hasfjs tnetben, vagy a krmrgsban, esetleg a hajtpsben nyer kivezet utat magnak. nmaga ellen fordtja az agresszit az a gyerek is, akit a csoportjban rendszeresen kudarc r, akit kinevetnek, csfolnak, vagy megszgyentenek a tbbiek. Ez addig fokozdhat mr, hogy a kzssgben stabilan a perem helyzetre kerl s kell biztonsg hinya nlkl mr az .n. nrvnyestsre sem mer vllalkozni. Viselkedse, testtartsa, jtka, rzelmi megnyilvnulsai egyarnt tkrzik: neki a csoportban rossz. Ez ellen semmit sem mer tenni, ppen ezrt szenved tle. A tnetek ekkor is vszjelek: bajban vagyok, segtsetek, mert egyedl vagyok, vdtelen vagyok. Ezekre az elfojtott agresszival l gyerekekre a passzivitson kvl az is jellemz, hogy nmagukban egyltaln nem bznak, a kapcsolatfelvtelektl flnek, ami a feladatvllalsukban ppengy megltszik, mint brmely tevkenysgkben.
k az ovodban a szfogad, csendes, visszahzd, minden krsnek eleget tev, sokszor a trsak clpontjt kpez gyerekek. A bnbakok. Figyeljnk azonban oda rjuk is, hisezn k ppen olyan bajban lehetnek, mint indulataikat nyltan, olykor tlzott agresszival vllal trsaik.
Milyen szli bnsmdok, neveli megoldsok vltanak ki fokozott agresszit?
Az elzekben lttuk, hogy a tlzottan tilt neveli attitdnek pl. pszichoszomatikus betegsg lehet a kvetkezmnye. De a letilts egyb kvetkezmnyekkel is jrhat. A gyermekcsoportban ugyanis gyakran megfigyelhet, hogy a gyerekek, akik otthon minden ellenvets nlkl alkalmazkodnak a szlk ltal fellltott szablyokhoz, az vodban szinte a minimlis adaptcira sem kpesek. Amint kiszabadulnak a szmukra sokszor rthetetlen s merev korltok kzl, szinte habzsolva lvezik keret nlklinek hitt lehetsgeiket. Az eredeti clpont, valamint a lehetsg hinya miatt indulataik mshol keresnek levezetst. Ezt a jelensget agresszitvitelnek nevezzk. Ilyenkor indokoltalanul bntjk trsaikat, direkt fjdalmat okoznak olyanoknak is, akikkel egybknt barti kapcsolatban vannak, romboljk msok jtkait, stb. S mindezt azrt teszik, mert aki fel irnyulnnak negatv rzelmei, annak bntetstl flnek, vagy ppen nem akar viszontfjdalmat okozni nekik – s egyben bntudatot nmaguknak. Az agresszv tlts mindig a legkisebb ellenlls irnyba fog hatni s sokszor azt bntja a gyerek leginkbb, akinek megbocsjt szeretetben egszen biztos. Ha szmra az voda, az vn s a trsai testestik meg ezt a kzeget, akkor ott vlik indulatoss. Viszont, ha az vodban rzi tl merevnek, szigornak a korltokat, flelemkeltnek a helyzett, akkor ott j gyerekknt viselkedik s haza viszi az egsz nap felhalmozott srelmeit. Nyilvn ez a jelensg a vgletes megnyilvnulsokra rvnyes elssorban s bizonyos letkori, megrtsi szinthez kttt. /Br, sokszor ltunk anyukkat is az voda ltzjben a gyerekvel viaskodni pusztn azrt, mert a munkahelyi gondjai vibrlnak mg benne ks dlutn is. / Mi ht a megolds? Taln a legoptimlisabbnak tnik az a helyzet, amikor a gyerek mindig ott s olyan mrtkben fejezheti ki rzseit - ellenrzseit, ahogy azt a szituci megkvnja. Ne legyen szksge arra, hogy rzelmeit tologassa egyik helyrl a msikra, hanem flelem mentesen, megtanulva a helyes, elfogadott kifejezsi formt kzlhesse vlemnyt a vilgrl. Tudjuk, hogy ezek a gyerekek nagyon sokszor behdolnak a csoport vagy csaldjuk elvrsainak. Ennek ismeretben szmolnunk kell azzal, hogy vrhatan ksbb gyakran „fllentv” vlnak majd, hogy az szintesgre sokkal nehezebben tudjuk majd rbrni ket. Mindig azt mondjk, amit a szleik hallani akarnak tlk. Ha a korai vekben megtanuljk azt, hogy a bntets elkerlse vgett viselkedsi taktikkat alaktanak ki, ha mr ekkor megtantjuk ket a felttel nlkli alkalmazkodsra, ha soha nem lehet ellenvlemnyk, vagy „elhallgat” gyerekekk vlnak, vagy rzelmileg megkzelthetetlenn.
Az agresszi tlzott mrtk s tl ers megnyilvnulsait tapasztaljuk mg azoknl a gyerekeknl is, akiknl a szlk kvetkezetlen nevelsi mdszereket alkalmaznak. Amikor egyszer lehetsge van a gyereknek megszegni a normkat, - hiszen azrt nem szl senki, st rhagyjk, mg kedves csnytevknt meg is mosolyogjk - mskor viszont ugyanazrt a cselekedetrt esetleg fizikailag bntetik is ez teljes mrtkben elbizonytalantja. Nem tudja mi a helyes s helytelen, hiszen annak visszajelzse sokszor a szl trelmtl, hangulattl s nem a tevkenysg objektivitstl fgg. A gyerek labilis viszonyulsa az rtkekhez bels feszltsget eredmnyez, ami sokszor agressziban jelenik meg. Ugyanezt a tendencit ltjuk akkor is, amikor a szl valamilyen oknl fogva nem fogadja el, st elutastja a gyerekt. / Ez nem mindig nylt formban trtnik, br sajnos ez is elfordul./ Nem tudatos mechanizmusrl van sz, viszont a metakommunikciban llandan kifejezdik, ha verblisan nem is. Pl. Az anya azt mondja gyereknek: gyere ide kicsi szvem, hadd leljelek meg! – ezt kommuniklhatja gy is, hogy a szavakkal hvja kislnyt, viszont hangslyval, mozdulataival, mosoly nlkli arcval inkbb elutastja t. Ismerjk azt a jelensget: lehet gy is lelni, hogy a msiknak fjdalmat okozzon. Az rzelmek ambivalencijrl van sz. Az elutasts oka lehet pl. az, amikor fit vrtak s lny rkezett, vagy nem olyan szp s okos a gyerek, mint amilyenre szmtottak, esetleg a fi visszahzd, kicsit nyafog s nem olyan vagny, ahogyan az apuka szeretn s mg sorolhatnnk a pldkat. Azt hangslyoznm, hogy a szlk sokszor elfojtjk magukban ezt az rzst, de valamilyen mdon, mint rejtett agresszi sugrzik a szemlyisgkbl, gyerekkhz val viszonyukbl. Az anyai-apai elutasts kvetkeztben a gyerek s a szlk kztt egy rzelmi szakadk alakul ki, amit a felnttek jeleznek is a gyerek fel: nem vagyunk veled megelgedve! Az el nem fogads meglse itt is szorongst indukl, ami vagy kifel fordtott indulati megnyilvnulsban jelentkezik, vagy autoagressziban. vatosan, elssorban a gyerek rdekeit hangslyozva rdemes a konkrt krdsrl szemlyes beszlgetst kezdemnyezni a szlkkel. Az agresszi megjelenst tapasztaljuk akkor is, ha a gyerek az otthoni krnyezetben egyszeren azt tanulja meg. a konfliktusok rendezsre nincs ms mdszer A szli mintval azonosul ilyenkor a gyerek s csupn lemsolja azt, amire t tantottk. Verekszik, hiszen apja t is, testvreit is, anyut is ti, ha valami nem gy megy, ahogy szerette volna. Mirt lenne ez ms az vodban?
De agresszv akkor is a gyerek, ha otthon rendszeresen bntalmazzk. Az identifikcis folyamat sorn a bnts kvetkeztben kialakul indulataitl csak gy tud megszabadulni, ha azonosul az agresszv szemllyel, az apval. Annak cselekedeteit lemsolja s mris feszltsgmentesebb vlik.
Az agresszv viselkeds kialakulsnak megrtshez nagy segtsget tallunk az .n. Schafer modellben, amit szintn Ranschburg tanrr rvn ismerhettnk meg. Ennek alapjn a neveli magatartst kt dimenziban brzoljk: az egyik a gyerek testi-lelki mozgsszabadsgra vonatkozik /korltozs-engedkenysg/, a msik dimenzi a nevel emcionlis viselkedst brzolja /meleg-hideg jelzkkel illetve azt/. Az gy fellltott kategrikat termszetesen nem lehet merev keretben tekintennk, de hogy egy-egy szlre alapveten melyik lehet dominnsan rvnyes az jl nyomonkvethet. A modell lnyegegbl fakadan a mi szempontunkbl ahhoz is segtsget ad, hogy a klnbz szli lgkrbl kikerl gyerekek rzelmi-viselkedsbeli karaktervonsait megrthessk.
A meleg-engedkeny attitdre jellemz, hogy a szablyok mindig szksgszer, rugalmas normkknt vannak jelen. A gyerek prblkozhat azok megszegsvel, szigor bntetsre nem kell akkor sem szmtania. Gyakori konfliktuskezelsi technika ezekben a csaldokban a megbeszls, a megrts s megrtettets, vagyis a meggyz rvelsre val trekvs. Ezek a gyerekek ltalban agresszvek, engedetlenek, hiszen otthon megengedhetik maguknak, a bntetstl nem kell flnik. llandan trekszenek az nkifejezsre, nem hagyjk magukat s a kvetkezetes nevels hatsra egy id utn indulati cselekvseik btor killss, proszocilis agressziv alakulnak t.
Egy msik neveli magatartsforma a hideg-engedkeny attitd elnevezst kapta. A szl nylt ellenszenvvel elutastja a gyerekt s sokszor nem riad vissza a fizikai bntalmazstl sem. gy vli tekintlyt csak ezzel a mdszerrel tudja elssorban a klvilg fel igazolni. A gyerek magatartsra a viszontagresszi lesz jellemz, ezt a szl kznnyel, nemtrdmsggel, engedkenysggel veszi tudomsul. Kapcsolatukra mr az vodskorban is jellemz, ami a ksbbi letkorokban mg szembetnbb, hogy bizalmatlanok egymshoz s alapveten rossznak mondhat a szl-gyerek viszonya.
A meleg-korltoz attitdre a tlszerets, tlgondozs, tlvs a jellemz. A szl tlz magatartsnak gykere a sajt szorongsbl, vagy a kls krnyezet elvrsaihoz val vgletes igazodsbl eredeztethet. A felntt ebben az esetben minden szablytl val eltrst szigoran bntet. Sokszor gy teszi ezt, hogy bntudatot keltsen aggdsa, lelkiismeretfurdalssal kszkdjn a msik, gyis mondhatjuk rzelmileg zsarolja gyermekt, krnyezett. Ezek a gyerekek nylt agresszra viszont sohasem vetemednek, ennek kvetkeztben viszont ers szorongstl szenvednek /ld. pszichoszomatikus zavarok/. Viselkedsk csoportjukban mindig komformista, igazod magatarts, j gyerekek benyomst keltik, akik kevsb kreatvak, visszahzdak.
s vgl szlnunk kell a hideg-korltoz attitdrl, amely szintn igen gyakran megfigyelhet vdsok szleinl. Jellemz erre a szl-gyerek kapcsolatra, hogy a felntt igen slyos bntetsek alkalmaz szablyszegs esetn, de a gyereknek nem ll mdjban ezt semmilyen szinten viszonoznia fel. Az indulatok elfojtsra kerlnek, a gyerek lelkt-testt betegtik meg, esetleg indulattttel formjban egy megengedbb kzegben kerlnek levezetsre. Gyakran tapasztaljuk az n-ellen fordtott destruktv megnyilvnulsokat is /kicsiknl negatv nkp, feladatoktl val rettegs, nrtkelsi zavar; idsebbeknl ncsonkts, ngyilkossgra val hajlam formjban, stb./.
Szmos oka lehet mg az agresszv viselkeds kialakulsnak, de taln a jellemz httrtnyezkre sikerlt rvilgtanunk. Mg egyszer azonban hangslyoznm: minden egyes viselkedsi megnyilvnulst gy kell tekintennk, mint egy vszjelzst. A gyerek tnetvel tkrt tart a krnyezetnek: bajban vagyok! Figyeljnk arra is, hogy minden rendellenessg mgtt a meghzd okot vegyk szre, ill. ha slyosabb problmt feltteleznk, akkor annak feldertst szakemberre kell bznunk! Nem mindegy, hogy csupn elnevelssel, rosszasggal llunk szemben, vagy pedig egy betegsg tnetvel. A segtsgnyjtsban ms-ms utat kell vlasztanunk, de mindkt esetben az elfogadst, tmogatst kell szemnk eltt tartani.
Milyen agresszit kivlt frusztrcis helyzetekkel tallkozik a gyerek az vodban?
Mieltt ezek kzl nhnyat sorra vennnk, tisztznunk kell azt az alapvet krdst, hogy frusztrcira szksg van-e egyltaln? Mikor jrunk el helyesen, ha a nehzsgektl mentestjk a gyerek krnyezett vagy sem? Ezekre a krdsre egyrtelm a vlasz: a frusztrci – akadlyoztats – optimlis, vagyis ppen elgsges mennyisge s minsge elengedhetetlen felttele a fejldsnek. Ez a mennyisg s minsg a klnbz letkorokban ms s ms, de „adagolsa” a gyermek szemlyisgtl, tolerancijtl is fgg. Ms szval: helyesen jrunk el akkor, ha nem felszedjk a gyerek ell az akadlyokat, hanem megtantjuk azok kztt eligazodni, kzlekedni t. Jelen vagyunk, segtjk, de nem mi oldjuk meg a problmt helyette. Csak gy lesz kpes arra, hogy a nehzsgek ell ne megfutamodjon, hanem azok megoldsra trekedjen, valamint kpes legyen nmagban bzni, akkor is, ha egyedl marad.
Az vodba kerls els nagy prbattele az, amikor az anytl el kell vlnia a gyereknek. vnnek, szlnek rengeteg informcival s tanulsggal szolgl ez a helyzet. Egyrszt az idegen szemlyhez val kapcsoldst hogyan vszeli t, a trsak kzeledsre milyen mdon reagl, feltallja-e magt ebben az igen klns helyzetben vagy sem. Ez mind mind j jel az anya szmra. Ha az adaptci nehezen sikerl, akkor milyen tiltakozsi reakcii vannak, - a mi szempontunkbl fontos – agresszvv vlik-e, vagy esetleg regredil /visszacsszik egy alacsonyabb emcionlis fejldsi szintre/, depresszv lesz-e, vagy esetleg teljes kzmbsen fogadja a helyzetet. Meggyzdsem, hogy egy kiegyenslyozott anya-gyerek kapcsolatnl ebben az esetben az tmeneti agresszv tiltakozs is teljesen helynval, ha az nem elhzd, ha nem a gyerek egsz viselkedsre nyomja r a blyegt.
Nehezebb a helyzet a trsakkal val kapcsolatkiptsre. A csoportban j trvnyek lteznek, amik sokszor gykeresen eltrnek a csaldban megszokottaktl. A jtkokon osztozkodni kell, ms is szeretne az vnni lbe lni, nem mindig csak terthet meg, s akkor kell lefekdni, amikor a dadusnni meggyazott. Hinyzik a cumi, a mack s nem mindenki olyan aranyos, mint a jtsztren. Vagyis frusztrcis helyzetek sorozatval tallkozik, amit nem vlasztott, amit ki kell brni. Ahol elvrjk, hogy jl viselkedjk, ne bntson msokat, de vdje meg magt.
Nagyon nehz helyzetek sorozata! Viszont mi tudjuk, hogy a sikeres szocializci fontos llomsai, a szemlyisgfejlds elhagyhatatlan lpcsi. Segtennk kell t, de hogyan? Pldul gy, hogy ne legyen minden mindenkinek ktelez! Csak gy tudjuk a gyerek autonmijt biztostani, feszltsgeit fkentartani. Termszetesen legyenek ltalnos rvny szablyok, de ha jl ismerjk a rnk bzott gyermekeket tudni fogjuk kit mitl mentesthetnk. Csnjn kell bnnunk ebben az letkorban a kritikval is, hiszen nagyon rzkenyek, humorrzkk mg nem elgg fejlett. Sokszor a kedvesked fricskt is gnynak lik meg, ami esetleg ellenllv teheti ket. Brmilyen cselekvst rosszallunk, annak egyrtelmen adjunk hangot, s mindig indokoljuk is meg azt. Ha szmra rthetetlen a bntets oka, akkor jra s jra elfordul a kerlend viselkeds. Rendkvl fontos, hogy ne csak azokra a szitucikra reagljunk, amik negatvak. Egyszer egy szorong kisfi azt mondta nekem: gy szeretnk n is rossz lenni, mert akkor velem is jtszana az vnni! Nyilvn azt tapasztalta, hogy csak a hangosakat, verekedseket veszik szre, hogy ezzel a viselkedssel lehet csak felhvni magra a figyelmet. Teht dicsrjnk is, ne tekintsk termszetes viselkedsnek azt, ami j, ami megfelel az elvrsainknak, mert a gyerekeknek a pozitiv visszajelzsekre is szksgk van. St, lehet, hogy ezekbl tbbet is tanulnak, mint a tiltsokbl.
Most ismerkedjnk meg a tipikusan indulatos vods gyerekkel!
Jellemz r az, hogy az vodai kzssgbe igen nehezen illeszthet be. Mr az els alkalommal is akr a szl, vagy a gyerekek ellen fordul, amint tisztzdik szmra: ezutn ide fog tartozni. Jellemz lesz r az rzelmi hullmzs, ami indulatba elssorban akkor csap t, amikor nem lesz a kzppontban, ha nem figyelnek gy s annyian r, ahogy szeretn. Fontos neki, hogy a csoportban, amikor akarja, sztr szerepben legyen, olykor bmuljk t. Mint ahogyan fentebb emltettk, az vodsokra igen jellemz, hogy indulataikon tbb-kevsb nehezen tudnak uralkodni, erre szinte egyltaln nem kpes. A nyugtatst, a segtsget durvn elutastja, csak a tiltakozs az, amely hatalmba kerti ilyenkor. Fontos, hogy rtsk: valsznleg magyarzatunk tartalma ekkor nem r el hozz, azt nem is hallja, viszont megnyugtat viselkedsnk csillapthatja dht, elejt veheti egy ksbbi ingerlt kifakadsnak. Vagyis sohase utastsuk t durvn rendre ilyenkor, hanem inkbb hagyjuk magra nhny j sz ksretben, mg megnyugszik, vagy halkan beszljnk hozz. Tudnunk kell, ha bennnket is elragad az indulat, akkor vagy is hasonlval fog erre reaglni. Elfordulhat, hogy ltszlag behdol az elvrsainknak, de feszltsge ettl mg nem cskken csak elfojtdik, vagy gyengbb trsn nyer levezetst. Az indulatos gyerek hosszabb id alatt tanulja meg azt is, hogy vgyai kielglst ksleltesse, eltolja. Azonnal akar mindent, s kptelen megrteni, hogy bizonyos helyzetekben nem juthat hozz ahhoz, amit elkpzelt. Ezek a szitucik is agresszik sorozatt indukljk, de kvetkezetes s egyrtelm mdon val leszerelsk vgl is eredmnyre fog vezetni. Fontos, hogy minden pozitv elrelpsnl dicsrjnk. Tudnunk kell, hogy az indulatos gyerek igazsgrzete fokozottabban fejlett trsainl. Mint ahogyan minden msra, gy a vals vagy vlt srelmekre is hiperrzkenyen reagl. Nehezebben viseli el s tri a vesztst versenyhelyzetekben, a kudarcok ell pedig sokszor agresszven elmenekl. Prbljuk meg elrni az voda nagycsoportja vgre, hogy ne mindig msokat okoljon azrt, ha hibzik, hogy belssa s rtse, hogy mit vrunk el tle, miben kell vltoznia s ehhez milyen mdon tud eljutni. rezze, tudja teht, amikor ezt sikerl megvalstania, legyznie indulatait. Legyen fontos szmra a csoport s az vn elismerse, dicsrete. Ha ennek az gynevezett nkontroll funkcinak az els csrit mr ebben az letkorban le tudjuk rakni, akkor vrhatan tud mihez igazodni a ksbbiekben is. Nagyon fontos - mgegyszer hangslyoznm – ezeknl a problms gyerekeknl is a dicsret, mert ez segti ket ahhoz is, hogy az .n. nmagukrl kialaktott kpet objektven lssk, ne torzuljon az el a negatv nkp irnyba. Ne csak azt tudja magrl, hogy miben rossz, hanem azt is, hogy miben j, miben kiemelked a tbbiektl .
Milyen a hatkony bntets- hatkony jutalmazs agresszv gyerekek esetben
Az agresszv gyerekek esetben bizony sokszor folyamodnak a szlk klnbz bntetsi formkhoz. De vajon melyik az igazi, ami lelltja a verekedst, tombolst, indulati reakcikat?
|