falusjuli -- roberta
Oldal ajnl
 
A zene kell...
 
Kedvencek
 
Hegeds Zsolt:
 
Fruzsina
 
:
 
Levelet ide rhatsz nekem!
 
.
 
tallkozsok:
 
PSZICHOLGIAI CIKKEIM-rsaim-gondolataim..
PSZICHOLGIAI CIKKEIM-rsaim-gondolataim.. : Lnyok, fik

Lnyok, fik

  2006.08.29. 18:56

Nemi szerepek kialakulsa

 

 

Szexulis viselkeds vodskorban

 

vodskor, a nagy vltozsok idszaka

 

A hromvestl hatves korig terjed idszakban igen fontos s szembeszk vltozsokat szlelnk a gyermek fejldsben, ami a kpessgeire, az rzelmeire, a vilghoz val viszonyulsra, a trsas kapcsolataira, a szemlyekkel val kommunikcijra egyarnt vonatkozik.

Ugrsszeren fejldik nllsga, n-tudata, autonmia ignye. Mindent kiprblna, s ezt mr persze szinte mindig egyedl tenn. Egyre inkbb lthat az is, hogy a  szlk-felnttek ltal  addig llandan ismtelgetett szablyok, normk begyazdnak szemlyisgbe, tudja mi a helyes-helytelen, mi az amit nem tehet meg mg akkor sem, ha a „bntet” szemly nincs jelen a tiltott cselekvs elkvetsekor. Tudja mi a kvetend szoksrendszer, cselekvssor mondjuk az vodban, nem kell azokat sem az vnknek, sem a szlknek llandan hangslyozni, szvtenni. A cselekvsek sora, az elvrsok teht interiorizldnak, vagyis beplnek.

Kognitiv, rtelmi kpessge is ugrsszeren fejldik, kpess vlik az analizis-szintzis bonyolult mveleteit vgrehajtani, az egocentrizmustl elvonatkoztatni s egyre inkbb felfedezni az ltalnos sszefggseket. A kpzelett-fantzijt mr kpes kordban tartani, el tudja vlasztani mi az, ami a valsghoz kzvetlenl hozztartozik s mi az, ami csak a fejben szletett meg. A fantziahazugsgok egyre cskkennek, nmagt s a vilgot relis keretek kztt kezdi ltni s rteni. rzelmein tbb-kevesebb sikerrel ugyan, de megprbl uralkodni, s az intenzv kitrtsek vodskor vge fel mr cskken tendencit mutatnak.

Emcionlis vltozs az is, hogy a flelem kelt trgyak, szemlyek, helyzetek szma egyre cskken, btran, nllan kpes szitucikba bevondni, s motivcija egyre ersebb lesz a vilg nll felfedezsrt.

Mozgsa – mind a finommotorikjt, mind a nagymozgsokat illeten - egyre kifinomultabb. Ez rajzban s egyb manipulcit ignyl feladatokban is megfigyelhet /cipfzs, gombolkozs, stb/. Mind tbb lesz a sikerlmnye a gyakorls rvn, ezltal szivesen s sokat fog rajzolni, festegetni, alkotni. szreveszi is, a krnyezete is, hogy mr valban azt jelenti meg, amit szeretne, s a mvei msok szmra is felismerhetek. Nagymozgsa is sokat fejldik, egyre gyesebb vlik, ami szintn serkentleg hat az jabb s jabb mozgsok kivitelezsre.

Teljestmnynek megtlsben mr-mr a bels megtlsre hagyatkozik, vagyis az gynevezett nkontroll funkcik kialakulnak. Ezrt ebben a korban egyre kevsb van szksge az vnk vagy a szlk lland visszajelzseire, dicsretre, hiszen is tudja, hogy mondjuk a rajza szpnek, vagy kevsb szpnek tnik, egy mozgsos „produkcija” gyesnek mondhat-e, teht kialakul szemlyisgben az gynevezett bels ellenrzs-kritika funkcija.

Trsas kapcsolataiban az vodsok lthatan gyesebben „kzlekednek”, szemlyisgktl fggen ugyan, de jl kpesek alkalmazkodni a kzssgi normkhoz. Bartokat vlasztanak, kezdemnyeznek, fggetlenednek a felnttektl, vagyis a kortrsak kztt is biztonsgban rzik magukat, ha nincs is jelen felgyelet.

A kzssgben mr szerepek alakulnak ki, bartsgok szvdnek, ki-ki megtallja helyt vagy egy pros –kapcsolatban, vagy ppen a kzssg kzepn az gynevezett

„sztr”szerepben. A csoport jellemz lgkrtl, az vn helyes „irnytstl” fggen rzik majd „csoporttagnak” vagy ppen peremhelyzetnek magukat a kzssgben.

S hogy mirt fontos ez? Tudnunk kell, hogy az els kzssgi lmny, az els csaldon kivli valahova tartozs lmnye, nagyon sokszor elrevetti a ksbbi, ms kortrskzssgben elfoglalt helyet is. Teht az, hogy az els csoportba milyen mdon sikerlt a gyereknek beilleszkednie, meghatrozja lehet az n-kpnek, a ksbb megersd nismeretnek is.

 

Figyelemremlt azonban az a vltozs is vodskorban, ami ennek az rsnak a kzponti krdse: a masculinits-feminits, vagyis a nemek szerinti viselkeds. A korai letkorban tapasztaljuk elszr erteljesen: egyre inkbb karakterizldnak a fis s a lnyos magatartsmintk.

Csecsemkorban, s a korai kisgyermekkorban mg elssorban az ltzkk formi /szoknyt, vagy nadrgot hord-e a kicsi, van-e csat a hajban vagy sem/ ill. a jellemz szne alapjn /hagyomnyos vilgoskk, rzsaszn ltzet/ tudjk megklnbztetni a felnttek s a gyerekek egymst : fi vagy kislny–e az, akit ppen ltnak.

Viselkedsk, rdekldsk, jtkuk a csecsemkorban, vagy a korai kisgyermekkorban a lny-fi szerep szempontjbl alig klnbzik, vagy legalbbis kevsb, mint a ksbbiekben.

A kiscsoportos vodsnak azonban mr neme van, nemre jellemz jelet is vlaszt sokszor s ez a fissga-lnyossga mr szinte minden megnyilvnulsban, viselkedsben rzkelhet.

 

 

A nemek tipizalizlsval foglalkoz nhny elmleti megkzelts:

 

Szocilpszicholgiai elmletek:

 

1.Freudistk:

 

A nemi szerep /a biolgiai nemi szerep ppen gy, mint a trsadalmi nemi szerep/ kialakulsa nzetk szerint, vagyis a lnyos, vagy a fis magatarts ltrejtte s megnyilvnulsa, s a nemi szereppel val azonosuls, sztn jelleg.

A szexulis viselkeds fejldsnek errl a szakaszrl a dinamikus pszicholgia egyik legkiemelkedbb alakja, Erik Erikson  sajtos aspektusban beszl.

A viselkedsi klnbsget „behatol” s „befogad” magatartssal jellemzi. A masculintsra, a fis viselkedsre a behatol viselkeds dominancija a jellemz, a femininitsra,  a lnyos viselkedsre a befogads. A fik s a lnyok mindennapi megnyilvnulsainak jellemzsre, a szexulis magatartsra utal kifejezsekkel rja le a nemekre jellemz karakterisztikus tulajdonsgokat.

A fik a hdt, a zskmnyol, a lnyok inkbb a befogad-elfogad szereppel azonosulnak mr ebben az letkorban az analitikusok szerint. A freudistknl a szexulis magatartsra utal fogalmak hasznlatnak az az oka, hogy a pszichoanalizis az vodskorban bekvetkez vltozsokat a velnk szletett /szexulis/ energia, a libid fejldsnek j llomsval magyarzza, vagyis megkzeltsk szerint a libid a genitlikra helyezdik t ebben az letkorban

 

 

2. A kognitv fejlds elmlete:

Megkzeltsk szerint a nemi szerepek elsajttsa az ltalnos kognitv fejlds rsze, s a kognitiv-rtelmi fejlds szablyai szerint trtnik. A kognitiv fejlds elmlete a nemi identitst a korai gyerekkor idszakra helyezi, s visszafordthatatlannak tartja, ezekbl vezeti le a nemmel kapcsolatos attitdket, vagyis a lnyos-fis viselkeds dominns jegyeit. A kognitv fejlds megakadsa esetn llspontjuk szerint termszetesen a nemi azonossg tudatban is elakads trtnhet.

 

3.A trsadalmi tanuls elmlete:

Szemlletk szerint a nemi identifikci, a nemi szerep, s az ehhez fzd magatarts a trsadalmi tanuls eredmnye, amely a trsadalmi tanuls ltalnos szablyai szerint megy vgbe. Vagyis a trsadalomba beilleszked ember a szocializci folyamatban , a tbbi emberrel val kapcsolatban gy fog viselkedni, ahogyan azt a korai kapcsolatai rvn elsajttotta csaldjban, kortrskzssgben. Ennek a tapasztalsnak az eredmnye rvn trekszik majd arra, hogy a nemnek megfelel viselkedse megfeleljen a tbbiek vele szembeni elvrsnak. A korai letszakaszban trtnt srls visszafordthatatlan vltozsokat eredmnyezhet.

 

Mindhrom elmlet megegyezik abban, hogy az vodskor tapasztalatai, kiegyenslyozott fejldse rendkvli jelentsggel br a szemlyisg alakulsban, gy a nemi szerepek elsajttsnak vonatkozsban. Az ekkor nyert tuds birtokban lesznk kpesek arra, hogy mindannyian ismerjk mindkt nemre vonatkoz szablyokat, teht nemcsak a sajt nemnkre rvnyeseket. Ezt utnzssal s identifikcival – norma beplssel – rjk el alapveten a csaldi s kortrsi kzssgi minta hatsra.

 

Lnyos  karaktervonsok-fis karaktervonsok

 

A pszicholgiai empirikus vizsglatok amelyek a masculinits-femininits krdseivel is foglalkoznak megemltik, hogy  sok egyb vons mellett kt olyan klnbsg mutathat ki a nemek kztt, amelyek egyrszt rendkvl ltalnosnak tekinthetek, msrszt a nemre jellemz karakter kialakulsban fontos szerepet jtszanak.

Ranschburg Jen fogalmait felhasznlva az egyik ilyen klnbsg a fiknl jl megfigyelhet s jellemz tkzs jelensge. Jellegzetesen fis megnyilvnulsnak tartja, hogy a vilg megismerse sorn, mind a szemlyekkel, mind a trgyakkal ismtlden s lendletesen testi kontaktusba kerlnek. Megllaptsa szerint a megismersnek ezt a mdjt veleszletett karakterisztikus jegyek s a fik fis nevelse egyttesen hatrozzk meg.

Teht az tkz viselkeds, mint megismersi forma  kialakulsrt s dominns masculin jegyknt val megltrt si, biolgiai determinltsg felel, msrszt az a trsadalmi-csaldi kultrkrnyezet, amely a kisfik nevelse sorn a hagyomnyos elveket kpviseli. Az tkzs  sorn gyakorta elfordul az agresszi, a tmads is, ami ilyenkor nem ms, mint a megismers sorn felhalmozott negatv rzsek, indulatok levezetsi terepe, kivetlsi formja.

A lnyok ltalban kerlik az tkzseket, nluk nem dominns karakter jegy mg a korai idszakban sem. k a megismersi formk kzl a szemlldst s a verbalitst vlasztjk inkbb elszeretettel. vodskorban megfigyelhet – taln ppen ennek kvetkeztben -, hogy a lnyok nagyobb szkinccsel rendelkeznek, vlasztkosabban fejezik ki magukat kortrscsoportjukban ppengy, mint a felnttek trsasgban. A vilg megismerse sorn, s a tapasztalatok gyjtsben k a szolidabb stratgikat vlasztjk

Azonban az rzelmi megnyilvnulsaik sorn agresszijuk levezetsre is sor kerl termszetesen, de erre inkbb jellemzen a szbeli kinyilatkoztatst formjt alkalmazzk, kevsb a fizikai erszakot /vitatkozs-veszekeds, esetleg rvels/.

 

A lnyok-fik kztt vodskorban megmutatkoz msik alapvet klnbsg a megfigyelsek, vizsglatok szerint az rdekldsi irnyok eltrsben jelenik meg. A lnyok elssorban kortrs-felntt, vagyis szemlyorientltak, a fik inkbb trgyak irnt rdekldek. Ez a szembetn klnbsg nemcsak jtkaikban, szabadtevkenysgkben lthat, hanem pldul rajzaik szabad tmavlasztsban is megfigyelhet. A rajzolsnl lnyeges eltrs a kt nem kztt az, hogy a lnyoknl dominns az emberalak brzols, a fiknl a klnbz technikai eszkzk megjelentse.

A jtktrgyak vlasztsa sorn, valamint a tevkenysgk tematikjban is lnyeges klnbsgeket lthatunk fik s lnyok kztt mr ebben az letkorban. Lnyok a szerepjtk centrikusak, babzsak, fik a nagymozgsos, jtkfegyveres, logikai tevkenysggel kapcsolatos cselekvseket rszestik elnyben.

 

 

 

Milyen egyb jellemz masculin-feminin viselkedsi formk nyilvnulnak meg az vodskorban?

 

Karinthy Frigyes meghatrozsa szerint a csecsemk hrom f feladatot ltnak el a korai letszakaszban: esznek, alszanak, s hasonltanak valakire. De ezeket sem egyformn teszik, mgis mlyrehat egyni klnbsgeket alig vehetnk szre kzttk.

A szlets pillanatban szrevehet alapvet klnbsg: hogy lnynak, vagy finak szletett a gyermek, az egyb eltrsek nagy rsze csak jval ksbb kerl felsznre.

A megfigyelsek, kutatsok is igazoljk, hogy az els kt vben nincs szmottev klnbsg a fik s a lnyok viselkedsben. A kutatk-tudsok, akik a masculinits-feminits krdsvel foglalkoznak, lnyegben egyetlen emltsre mlt magatartsbeli klnbsgrl szmolnak be ebben az idszakban: a lnyoknak nagyobb a hastji rzkenysge, „hasfjsabbak”,  vagyis pici koruktl jobban ignylik a hastji simogatst s a takart, mint a fik.

A karakterjegyek differencildsa azonban az letkor elrehaladtval egyre inkbb szembetlv vlik. vodskorukat elrve mr lnyeges klnbsgeket ltunk viselkedskben, vagy is a gyerekek tisztn mutatjk a hagyomnyos frfias s nies tulajdonsgokat.

 

Kt- kt s fl ves korban kpes minden kisgyermek arra, hogy megnevezze a sajt nemt. Tudja magrl, hogy a kisfikhoz vagy a kislnyokhoz tartozik.  Ezt a fogalmat nmagra vonatkoztatva mr sokszor hallotta, hasznlni tudja, de a lnyeget tekintve res s bizonytalan cimkeknt ltezik.  res, mert nem tudja milyen karakterisztikus viselkedsformk kapcsoldnak hozz. Ha errl krdezzk a gyereket, akkor csak kls jegyek alapjn differencil, de azt is bizonytalanul teszi.  Labilis a cmke azrt is, mert a gyermek mg nem tudja, hogy a nemi hovatartozsa vgleges s megfordthatatlan. Elfordul mg az is a korai letszakaszban, hogy a kicsik elirigyelve a msik szerept felshajtanak: ha majd n fi leszek, akkor…! Ha majd lny leszek, akkor…! A jelensg irreverzibilitsrl nincsenek meggyzdve, mgikus gondolkodsukba, a fogalom-jelensg rtelmezskbe a vglegessg megkrdjelezdik.

Az vodskor elejn azonban mg elg gyakran tvednek a felnttek nemnek megtlsben is, nemcsak kortrsaikban.

A hrom ves gyerekek a nemek kztti klnbsg lnyegt, az ltzkdsben, ruhzkodsban, hajviseletben ltjk, nem pedig a nemi szervek klnbsgben.

Az res cmke tartalommal trtn feltltst a felnttek segtik, vagyis nevelsi mdszerekkel rik el a szlk, hogy az lnyegi tulajdonsgokkal teltdjk. Az vodsokat azonban ezenkvl egyb, szmos kls hats, egy sor tapasztalat segti  a sajt nemkrl s a msik nemrl val tuds megszerzsben. A hat ves kor tjn a nemi identits mr azt jelenti, hogy a gyermek pontosan rti s tudja: biolgiai neme vgleges s megvltoztathatatlan, s magtl rtetden vllalja nmagt ebbl a szempontbl. Az errl alkotott tudsnak, vagyis a nemek kzti klnbsgttel pontossgnak megltt tkrzi az is, hogy nemcsak a klsdleges jegyek alapjn klnbzteti meg trsait, hanem a gyakoribb-ismertebb keresztnevek alapjn differencilja nemi hovatartozs szerint a trsait s a felntteket is.

 

 

 

A csald elsdleges mintanyjt szerepe a frfias-nies viselkeds kialaktsban

 

A legfontosabb tudst a gyerek a nemi identitsra vonatkozan teht a szlktl kapja. Az otthoni egyttltek sorn a szlk mindennapi lett figyeli meg, s amellyel akarva-akaratlanul azonostja magt. Az azonosuls folyamatt identifikcinak nevezzk.

A kislnyok a nies viselkedst rszben az anyjuktl, a kisfik a frfias viselkedst rszben az apjuktl tanuljk meg a jelensg rvn. A szli mintn tl azonban szmos kls hats is segti –vagy sajnos bizonytalantja el – a nemekrl, s az egymshoz val viszonyukrl szerzett ismeret kialakulst.  Tudjuk azonban azt, hogy az egszsges nemi identits s magatarts feltteleit a teljes csald kpes a legjobban mintzni, kzvetteni, biztostani. Ez minden ms trsaskapcsolatokhoz  szksges tulajdonsgra is igaz – a gyerek a szlktl „lesi el” a bartkozsi formkat, a trsak fel irnyul gesztusokat, a felnttek kztt zajl konfliktuskezelsi technikkat,  az rzelmek kifejezsnek formit, s mg szmtalan viselkedsi formt 

A gyerek szmra a szl az alapvet minta. Anyjtl-apjtl tanulja meg elssorban, milyen szlnek lenni, milyen rtkrend szerint alaktjk az letket, milyen a szerep-feladatvllals, s az fontossgi sorrendjben milyen helyet foglal el a csald. Figyeli, tanulmnyozza s tli a frfi-n kapcsolatt. A fi az apjtl nemcsak a frfias tulajdonsgokat lesi el, de a frfi csaldban jtszott szerept, munkjhoz val viszonyt,  kapcsolatait a csaldtagjaival is. ltalnossgban kimondhat, hogy a legtbb fi majd olyan apv, frjj vlik, mint amilyen az apja volt. St egy amerikai kutats azt is megprblta igazolni, hogy anyjunkhoz-apjunkhoz  hasonl karaktervonsokkal rendelkez frjet-felesget vlasztunk majd felnttkorunkban.  Sokszor lthat azonban, hogy szinte grcssen ms apv-anyv akarnak vlni a fiatal felnttek, mint amilyenek az szleik voltak, pontosabban azokat a hibkat, srelmeket nem akarjk elkvetni, tovbbadni a gyermekeiknek, amik annak idejn ket rtk. Ennek megvalstshoz nagy fegyelemre, nkontrollra van szksg, s a frj-felesg kvetkezetes tmogatsra. De leginkbb annak a tudsra, ismeretre kell szert tenni, hogy alapveten melyek azok a szmra pozitv nevelsi elvek, amik az letbl hinyoztak, s amik megvalstsra trekszik a gyerek nevelse sorn.

A gyermekek a nemi azonossgt, a fi vagy lny mivoltt az els hat vben gy ismeri fel teht, hogy nkntelenl is ellesi a kzvetlen krnyezetben tapasztaltakat s bepti azokat szemlyisgbe. Ebben az idszakban tanulja meg, hogy a kt nem kzl melyikhez tartozik, s azt is, hogy a nemi hovatartozs irreverzibilis, vagyis vgleges s megfordthatatlan. A korai idszakban kezdi el figyelni azt is, hogy tle, mint fitl, lnytl, a krnyezete milyen meghatrozott tulajdonsgokat, viselkedsformkat vr el. Optimlis esetben erre r is krdez szleitl, beszlgetst provokl, amire letkornak megfelel vlaszt is kap.

A gyereknek azonban nemcsak felismernie kell tudnia a nemi hovatartozst, de azt el is kell fogadnia. Az a gyerek, akiknek slyos konfliktusai vannak szleivel, s elutastja az apjra-anyjra jellemz tulajdonsgokat, komoly problmkkal ll szemben a nemi azonossg tern is. Elfordul az is, hogy a figyermeknek nem az apjval, hanem az anyjval van elssorban s kizrlagosan pozitv rzelmi kapcsolata, s a vele val tl szoros ktds miatt inkbb lnyos, mint fis viselkedst mutat. De az is gyakran tapasztalhat, hogy az otthon ltott s elutastott apai agresszv viselkedst viszi be az vodai krnyezetbe a kisfi vagy kislny. Ilyenkor errl mindig visszajelzst kell nyjtania az vnnek a szlk fel. Sokszor elfordul ugyanis, hogy k ennek nyomait sem ltjk az otthoni krnyezetben, mivel ott a szorongs-flelem miatt behdol a gyerek a felnttek elvrsainak.

A nemre vonatkoz viselkedsi megnyilvnulsokat sem szabad merev szemlettel figyelnnk. Ha a szl szinte, nyitott kapcsolatban l gyermekvel, akkor teljesen normlisnak fogja tartani, ha kisfia idnknt „lnyosan” viselkedik, pl. babval jtszik. Szmos pszicholgiai vizsglat igazolja mr azt is, hogy azok a gyerekek, akik nyitottak a msik nem rdekldsi kre, s szemlletmdja irnyban is, ksbb is sokkal kreatvabbak, gondolkodsuk sokkal szabadabb s rugalmasabb lesz.

 

Lnyok-fik jtka

 

A szerepjtkokban, ppengy, mint a szimblikus jtkokban a gyerek gondolkodik a vilgrl, s a krnyezetrl. De a jtkban kifejezsre jutnak vgyai, st a krnyezetrl alkotott vlemnye is. Olyan rzsek, gondolatok, amiket mskppen nem tudna megfogalmazni, gy is mondhatjuk kijtssza magbl rmt-bnatt, flelmeit-szorongst, de a vilgrl megszerzett tudst is. A jtk a gyerek szmra alapveten fontos cselekvs, hiszen a legtermszetesebb megnyilvnulsi formja, ha tetszik: anyanyelve. De ha megfigyeljk t, s ha jl ltjuk tevkenysgt, akkor sajt tkrnkbe is nznk. A szerepjtkban, ha vlaszthat szerepet, mindig felnttet jelent meg, anyt, apt, izgalmas embereket. S hogy mirt van ez? Mert a gyerek szeretne felntt lenni, vgyik erre a szerepkrre s arra is, hogy igazi nknt-frfiknt jelenjen meg ott.

Amikor paps-mamst jtszik: belebjik a brnkbe, s egyben teht tkrt is tart elnk. Vlemnyrl, vgyairl beszl a jtk sorn, tveszi a gesztusainkat, a szavainkat, agressziinkat, szorongsainkat.

Teht a jtk fontos idtlts is szmra, nemcsak szrakozs, esetlegesen mg az ngygytsnak is eszkze. Klinikai tapasztalatokbl tudjuk, hogy pl. indulattttel terepe is lehet a szerepjtk, amikor a szlk ellen irnyul negatv rzseit ebben a formban fejezi ki, feszltsgeit a jtkon keresztl vezeti le.

 A fikra-lnyokra jellemz viselkedsi formkat mi felnttek a mintanyjtson tl a trgyak kzvettse rvn is tantjuk. Irnytjuk ket azzal tudatosan-tudattalanul, hogy milyen jtktrgyakat, eszkzket vlasztunk nekik, vagy vesznk ki ppen a kezkbl, amikrl azt gondoljuk nem nekik val, mert tl fisnak, vagy tl lnyosnak tljk azokat. Mi tereljk ket azzal is, hogy mi irnt rdekldjenek, vagyis a gyerekek mr vodskorban sem az sztneik ltal vezrelten fordulnak egy-egy tevkenysg fel. Mi felnttek megprbljuk ezzel az orientlssal elrni azt, hogy a legoptimlisabban, legrugalmasabban alkalmazkodjanak azokhoz a kulturlis-trsadalmi elvrsokhoz, amik vszzadok ta a frfias-nies viselkedssel kapcsolatosak.

A megfigyelsek s a kisrleti vizsglatok is egyrtelmen igazoljk, hogy ebben az letkorban a jtkszerek kzl a lnyok elssorban a babt vlasztjk, vagy a csoporton bell olyan tevkenysgeket, amik az egyttes-lmny kialaktst biztostjk. Jellemz rjuk az ezekhez kapcsold szerepjtkok kezdemnyezse is /fodrsz, orvos, stb/. A fik az autkat, fegyvereket vlasztjk jtkeszkzknt. A mozgsos tevkenysgek inkbb kedveltek szmukra, az gyessgi helyzetekben nmaguk kiprblsa, valamint azok a szitucik, ahol a fizikai erfitogtatsra, kifejtsre mdjuk nylik

 

 

A szexualits megnyilvnulsa az vodskorban

 

A felnttek ltalban gy gondoljk, hogy a gyerekek szexulis rdekldse a serdlkortl tekinthet elfogadhatnak s termszetesnek. Sokan mg napjainkban is megbotrnkoznak, ha az vodskor gyerekeknl tallkoznak a szexulis rdeklds jeleivel, krdseivel. Pedig nagyon is termszetes s helynval dologrl van ekkor is sz!

Mert mi is trtnik ebben az letkorban a gyermekkori szexualitst illeten?  

Az n felfedezshez igen nagymrtkben hozzjrul a sajt test megismerse. A szlk, vnk nagyon jl ismerik azt a jelensget, hogy a hrom v krli gyerek igen gyakran tanulmnyozza, nzegeti magt a tkrben. Ilyenkor ismerkedik a testvel ppengy, mint egyb tulajdonsgaival, kpessgeivel. Kiprblja mennyire alkalmazkodik pldul teste az nje utastsainak. Karjt emelgeti, nyelvt nyjtogatja s kivncsian figyeli azt a vltozst, amit egy-egy mozdulat vgrehajtsa jelent. A frdkdban szintn nzegeti testt, behatan vizsglja, tapogatja magt. Ez teljesen termszetes jelensg, nem szabad a szlnek ettl megijednie, vagy tiltania!

De nemcsak nmagra lesz kivncsi, hanem msok testnek megismerse is izgatja, a sajtjval val sszehasonlts is intenzven rdekli . Azonossgokat s klnbsgeket keres anyuban-apuban-testvrben-ismerskben. Ebben az letkorban szeret leskeldni, msokat megfigyelni.  Mindez nem msrt trtnik, mint nmaga tisztzsa s meghatrozsa rdekben.

Egy id utn felfedezi azt a fontos jegyet, ami a sajt nemhez val tartozst bizonytja, s a msik nemtl elklnti. Ezutn mr e szempont mentn vlasztja el a fikat s a lnyokat.

Azonban nemcsak nmagrl akar minl tbbet tudni, hanem arra is trekszik, hogy minl tbb informcit szerezzen be az ellenkez nemekrl, s arrl a bizonyos testrszkrl /meglesi az oviban pldul, hogyan pisilnek a lnyok-fik, ltzben egymst figyelgetik/.

Az gy nyert ismereteket egyms kztt a legnagyobb termszetessggel osztjk meg a gyerekek. Ha a szlkkel is termszetes, j kapcsolatuk van, akkor a legegyszerbb nyltsggal krdeznek a nemi klnbsgekrl tlk is. Azonban, ha azt tapasztaljk, hogy a felnttek szigoran eltiltjk ezektl a tmakrktl, s mg krdezni sem szabad a msik nemrl, a nemisgrl, a szexualitsrl, akkor gy fogjk rezni, hogy valami rejtlyes, misztikus dolgot rejtegetnek elle, ezzel persze egyben tovbb fokozzk az rdekldsket. A felnttl ugyan nem fognak krdezni, de egyms kztt annl inkbb eltrbe helyezdik minden ezzel kapcsolatos felvets. J-rossz-fligazsgrl beszlnek, amikkel nemcsak flrevezetik egymst, hanem egyre inkbb eltvoldnak a felnttektl, megrendl bennk a bizalmuk az intimitst tekintve mindenkppen.

Akkor jr el helyesen a szl vagy vn, ha a gyerek krdseire ppenolyan kielgt vlaszokat ad, mint brmilyen ms tmakrre vonatkozkra. Sokszor tapasztalhat, hogy a  szl sajt gtlsa, szemremrzete, intellektulis tancstalansga akadlyozza meg a megfelel vlaszadst pldul arra az alapkrdsre is, hogy „hogyan szletik a kisbaba?”, vagy mirt van a fiknak az, ami a lnyoknak nincsen. Fontos teht, hogy a szl elgg tjkozott is legyen a gyerek letkori sajtossgait, rdekldst illeten, „felkszlt legyen a gyerekbl”, de nmaga esetleges korltait, szorongst is ismerje s kpes legyen azt legyzni.

 

A szexulis krdsekre vonatkoz vlaszoknl az albbi szablyokat kell figyelembe venni:

 

- a felntt merjen zavar nlkl beszlni rla. Fontos, hogy a gyerek ne gy szlelje, mintha valami titkos dologra krdezett volna r. rezze a szl vlaszbl a termszetessget, a megnyugtat biztonsgot ebben a tmakrben ppengy, mint ms egybben is. Ehhez teht kettjk kztt olyan kapcsolatnak kell lennie, ami az szintesgen alapul.

 

- a szexualits krdskrt csak akkor hozzuk szba, ha a gyerek krdezi. Vegyk figyelembe rdekldsnek irnyultsgt, rettsgt, ne akarjuk korbban megvlaszolni azokat, csak amikor benne a krds felmerl. Fontos szably, ugyangy mint ms esetben is, hogy ne vlaszoljunk tbbre, mint amennyit krdezett s arra reagljunk, amirl krdezett, ne msra. A tl sok magyarzattal elveszik a lnyeg.

 

- mindig olyan vlaszt kell adnia a szlnek-felnttnek, amit a gyerek megrt. Ezt a trvnyszersget, szablyt akkor tudja igazn jl a szl alkalmazni, ha valban ismeri a gyerek kpessgeit, rzelmeit. A vlasznak ugyanakkor minden rszben helytllnak s igaznak kell lennie.

A leglnyegesebb krdsek persze azok, amik azt kutatjk, hogy hogyan kerl a pici sejt az anyu hasba. A szexulis aktusra 3-6 ves korukban rkrdeznek mr a gyerekek. Nagyon fontos  a biolgiai folyamaton kvl a frfi-n kapcsolat rzelmi oldalnak kihangslyozsa.

Persze, hogy mindez olyan termszetesen s egyszeren hangozzk, mint brmilyen ms szli vlasz ms,  korbbi krdsre vonatkozan. Fontos, hogy inkbb a szlktl szerezzen magyarzatot errl is, mint kortrsaitl, vagy fantzijt engedje szabadjra.

A szls folyamatt sincs rtelme eltitkolni a gyerek eltt, hiszen errl a tmrl is sokat beszlnek egymssal az ovisok. Szmtalan, egyb ton szerzett informcija lehet errl a krdsrl is, amiket lehet rosszul rtelmez, ha magra marad a megvlaszolsukban. J, ha a szl szemlyes lmnyeit is megosztja a gyerekkel, nemcsak ltalnossgban beszl errl, ezzel mginkbb a termszetessget, a hitelessget s a bizalmat ersti benne.

 

Szexulis zavarok, vagy termszetes megnyilvnulsok?

 

Tudnunk kell gyermekeinkrl, hogy vodskorukban a nemi szervk mr rmforrsknt szerepel. A gyerek, amikor felfedezi testt, akkor ezzel egytt termszetesen felfedezi a nemi szervt is. Gyakran jtszik is vele esetleg, mert ezt a tevkenysgt kellemes rzs kisri.  Fiknl gyakori mr vodskorban a mereveds is, br termszetesen ekkor mg a teljes biolgiai kielglsig nem jutnak el. A nemi szervek tapintsa, a velk val jtszadozs kvetkeztben elll pozitiv rzet s az ezt kvet gyermekkori nkielgts, vagy onnia teht termszetes jelensg, amit a szlnek nem szabad szv tennie, durvn megtiltania.

A klinikai tapasztalatok ugyanis azt mutatjk, hogy a korai letszakaszban az nkielgtssel kapcsolatos bntetsek, vagy megszgyentsek kvetkeztben az egszsges szexulis fejlds megakadhat, gtlsok, torzulsok fordulhatnak el a felntti letben.

A szlnek erre a jelensgre akkor kell figyelnie, ha az nkielgts mrtktelenn vlik, ha ezrt a tevkenysgrt minden egyebet httrbe szort a gyerek. Ilyenkor gyakran elbjik a trsai, a felnttek ell, nem kti le a jtk, a mozgsos tevkenysgek, csak erre sszpontost, ms nem is rdekli, csak az ilyen mdon trtn rmszerzs. Ez ltalban rzelmi kielgletlensg, grcss rmkeress jele, gyhogy ilyen esetben ajnlatos szakemberhez fordulni. Elhanyagol szlk gyerekeinl gyakran tapasztalt jelensggel llunk szemben.

 

A gyermekkori szexualitshoz tartozik a meztelensg jelensge is. Ezt a jelensget is a kulturlis szablyok tkrben kell vizsglnunk. Vannak trsadalmak, csaldok, ahol teljesen termszetes s elfogadott dologrl van sz. A mi kultr krnyezetnkben ltalban az vods gyerekek mr nem mutatkoznak meztelenl a csaldi krnyezetkn kvl es szemlyek eltt, vagyis a termszetes szemremrzetk kialakul vodskor elejre. Erklcsi tudatuk fejldsnek egyik jelents llomsa, hogy intimitsuk hatrait mr ezltal rzkelik.

A szli meztelensgre vonatkozan is hasonl elveknek kell rvnyeslnie: vagyis szksgtelen s sokszor rt is a tlzott titkolzs, de az ncl pucrkods is felesleges lehet a gyerek eltt. Nyilvn ennek formit, kereteit, szabadsgfokt a csaldi hagyomnyok, a szlk szemllete hatrozza meg, de brmilyen megnyilvnulsnl lnyeges a gyerek letkori sajtossgainak eltrbe helyezse.

 

A pszichoszexulis fejlds megakadsnak szmos oka lehet. A leggyakrabban elfordul ok: a kora gyerekkorban ltrejtt lelki srls, vagy traumatikus ingerhats. Idesorolhat pldul  valamilyen fontos kapcsolat megszakadsa, szl, vagy ms,  kzeli szeretett szemly hirtelen s vgleges elvesztse. Ez esetben az azonosuls folyamatban trs keletkezik, s elfordulhat, hogy helyettest szemly hinyban az ellenkez nem szlvel azonosul a gyerek.

Megemltend a fejldsi zavar tovbbi okaknt a csaldon belli gyermeki bntalmazs is, ami olyan slyossg traumatikus lmnyknt rgzlhet kisgyermekkorban, hogy a ksbbi szexulis fejldst alapjaiban megzavarja.

Elhanyagol szlk gyerekeinl a pszichoszexulis zavar httrokaknt felttelezhet a specifikus ingerls hinya. Ebben az esetben a szl-gyerek kapcsolatban az si, elemi bizalom lmny hinyzik. Megfigyelhet ezeknek az lettrtnetek elemzse sorn, hogy a gyerekek-felnttek viselkedsben egy egsz leten t tart ingerigny, ingerkeress lesz a jellemz, ami trsul egyfajta szemlyisgretlensggel az letkortl fggetlenl. Elfordulhat, hogy az ingerhiny rgzl, ebben az esetben ignye se lesz tovbblpni, magasabb rzelmi-szexulis szintre fejldni.

A nemi identits slyos zavarrl beszlnk, ha az egyn pszicholgiai neme nem egyezik a biolgiai nemvel. A hatvanas vek vgn figyeltek fel arra, hogy a transz szexulis htterben gyermekkori problmk hzdhatnak meg. Lnyosan viselked fiknl gyakran elfordul, hogy a kzvetlen krnyezetk mr vodskorban nehezen viseli lnyossgukat. Elssorban az tkzstl, a fis mozgkonysgtl, az agresszitl val idegenkeds tartja vissza ket a fitrsasgtl. Csendesek, verblisak, helyhez ktttek. Sokszor homoszexulis jegynek itlik viselkedsket, elhzdnak tlk fitrsaik. vodskoraknl mg magasabb tolerancival kezelik ket mind a felnttek, mind a kortrsaik, elssorban kisiskolskorban szembesti krnyezetk ket mssgukkal. A httrben genetikai jellemzket ppgy tallhatunk, mint ellenazonosulst s alkati determinltsgot.

A fisan viselked lnyokkal kapcsolatban mr az vodskorban is megengedbb mind a felntti, mind a gyerek trsadalom. Jellemz ezekre a kislnyokra, hogy vonzzk a fis tkzsek, ugyanakkor idegenkednek a babzstl, nem szeretik a verblis tlsly tevkenysgeket. A httrokok hasonlak lehetnek az elbb felsoroltakhoz, vagyis lehet genetikai, alkati determinltsg, vagy ppen a ni-anyai minta hinya, nylt elutastsa, esetleg az apai mintval val azonosuls tlslya.

A megfigyelsek altmasztjk, hogy ktsgtelenl a kislnyokat a trsadalom tolerancija sokszor tsegti a szerep zavarbl add nehzsgeken, a fiknl azonban ppen az intolerancia okozhatja a problma elmlylst.

 

Az vodskorban jelentkez szexulis zavarokra a tapasztalatok alapjn a szlk s az vnk is kell rzkenysggel reaglnak, teht megteszik azokat a megfelel lpseket, amik a problma megfelel kezelshez szksgesek. Amennyiben azonban az vn elhanyagol szli magatartssal, vagy ppen a problma hrtsval tallkozik, mindenkppen a szl meggyzshez kell folyamodnia, illetve szakemberhez irnytani a csaldot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
KPEIM-FESTMNYEIM
 
.
 
Videoim
 
Magamrl...
 
Versek-rsok s bennk k...
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Praktikus oldalak
 
Segtsgnyjt oldalak
 
Popper tanrrtl
 
A nap kpe....
 
video keres:

Keress videt
Google Videtrn

 
k segtenek szpteni az oldalad:)
 
zene
 
lapoz
Az utls indin-tnc
 


Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros