Beszlgets Lar Andrssal
2006.08.30. 09:36
Belvrosi vegetrinus tterembe beszltk meg a tallkozt Lar Andrssal....
Beszlgets Lar Andrssal
Pr perccel korbban rkezem s kzben egyre csak azon tprengek: kit is vrok n?
Ki az, aki most nhny pillanat mlva belp az ajtn? Ismerem Lar Andrst, mgis gy rzem csak nhny arct lttam, karakterbl nhny felletes vonst, de azt a bonyolult, sszetett Lart, t mg nem ismerem.
Vajon az a Nti jn, akirl azt hallottam csak eddig: mindenki kedves cimborja?
Lar Andrs a klt, a zensz? Lar, a buddhista pap s oktatat? Vagy az a KFT-s jkp fi? Ezt olvasom rla valamelyik interntesen portlon:
"Buddhista pap. Buddhista filozfit s asztrolgit tantott a Tan Kapuja Buddhista Fiskoln. Asztrolgit s javas ltszemlletet tant a Tejt Javaskpzben. A L'art pour l'art abszurd humort jtsz trsulat alaptja. 1996 ta a Tzforrs, 1997 ta a Javasok s a Garaboncok, 2002 ta pedig a Tzblna zenekar tagja is. Az si hagyomnyt a mai korral sszekt szakrlis zene megteremtsn munklkodik, valamint az abszurd humor s a metafizikai szpsg vgs ellentteit igyekszik nmagban minl szervesebben sszefogni."
Els interjvolknt kavarognak bennem a krdsek, meg a szoksos aggodalom: pszicholgusknt mit is keresek itt kezemben egy diktafonnal, belekontrkodva egy egszen ms mestersgbe?!
Mieltt elfutnk-kifutnk, mg ppen idben nylik az ajt s Andrs beviharzik a terembe. Tnyleg olyan, mint akit a vihar kergetett be a belvrosi forgalombl. Amikor lel, elszr is a hatalmas szemeire leszek figyelmes, a tekintetre, ami mr els pillanatban fogva tartja az enymet a bemutatkozskor. A msodik benyomsom az rla, hogy klnleges s ritka tulajdonsggal rendelkezik ebben az rdemi kontaktusoktl mentes vilgunkban.
A figyelem kpessgvel rendelkezik, figyel mikzben vlaszol, mikzben krdezek.
valban engem nz, rten-rzen figyel kifel is, befel is, jelen van, velem van. A szemn tkrzdik, mskpp nem is lenne rtelme beszlni hitrl, tkeressrl, tallkozsokrl, rejtelmekrl.
A buddhizmus kezdettl fogva trt valls volt, de irnyzatonknt eltr a felfogs arrl, hogy a misszi milyen formban nyilvnulhat meg (el kell vinni msokhoz Buddha tanait, vagy maguktl jnnek Buddha tanaihoz?)
Andrs, a keleti tanokkal hogyan s mikor kerltl kapcsolatba?
Nlam mind a kt irny igaz, hozzm konkrtan eljttek a tanok is, a Krisna tudatak hoztk el azokat, de n is kerestem a sajt utamat.
A velk val tallkozsunk eltt vilgi letet ltem, de tudtam, hogy van egy transzcendentlis vilg, mgis mlyebben nem foglalkoztam vele, csak tudtam rla, rdekelt a keleti valls, a spiritualits
1985-ben trtnt, hogy Krisna tudatak megkerestek. Megtudtk barti krbl ugyanis, hogy rdekldm keleti tanok irnt, de nem nagyon, csak gy, mert rdekesnek tartottam, amiket knyvekbl olvastam. Meghallgattam ket, s figyeltem rjuk, de nagyon kemnyfejeknek tntek akkor, s gy reztem, kiszeleteltek egy dogmatikus interpretcit valami egszbl, amivel engem meg akartak gyzni. Figyeltem ket, s nem tetszett, amit hallottam. Velk egyet nem rtve, elmentem a buddhistkhoz, de oda mr n mentem el, keresknt megnzni, hogy az milyen. s kaptam tlk egy knyvet, ami borzasztan tetszett. Vagyis n knyvekbl kezdtem el megtanulni ezt az egszet, s aztn eljrtam iskolba, aztn mr rm is lett bizva tantsi feladat, s ksbb mr buddhista filozofit is oktattam. gyhogy n keres is vagyok, meg szerencss is, akihez eljttek a tanok. De valszinleg mindenkinek az letben van egy ilyen konkrt megkeress. Lehetsgek jnnek az letnkbe, amik kzl vlaszthatunk, dnthetnk arrl, hogy melyiket rezzk magunknak. Persze, ha egyltaln akarunk vlasztani brmit is.
A megkeressrl az is eszembejut, hogy n annyira szerencss vagyok, mert hozzm mg a guru is eljtt annak idejn a hvei rvn, a segtsgkkel gygyultam meg egy slyos betegsgbl.
Meslnl errl, hogyan is trtnt?
Bartaim mr rgta voltak ms vallsi gyakorl kzssgekbl is. Volt egy bartom, aki jga oktat. 2 vvel ezeltt amikor nagyon beteg voltam, nevezetesen porckorongsrvem volt, s iszony knok kztt fetrengtem az gyban, megltogatott bartsgbl. Beszlgettnk s otthagyott nlam egy knyvet, ami az egyik sgurujuknak a knyve, az letrl szl, s nekem nagyon tetszett. 2-3 nap mlva felhvtam, hogy ezt elmondjam neki. A bartom taln msnap dlutn visszahvott telefonon azzal, hogy a kzssgkben ppen vallsi gyakorlsukat tartjk. Ritulis nekeket nekelnek, imdkoznak, az rhoz, meg a guruhoz, s ezt a szertartst most felajnljk nekem, hogy meggygyuljak. s ez a bartom, effektv onnan az nekls kzben hvott fel, hogy Andrs, ezt most rted neklik. A telefonon hallgattam a szertartst, az neket.
Tudod mi trtnt? Ehhez kpest egy perc mlva meggygyultam. Gyakorlatilag kiszlltam az gybl gy, hogy moccanni nem tudtam eltte. Se balra, se jobbra nem tudtam igazbl eltte fordulni, de utna ki tudtam szllni az gybl, s fennmaradtam. s azta fennvagyok. Ez kt ve trtnt. Teljesen meggygyultam.
Nem lettem n kevsb buddhista, de a tny az, hogy knytelen voltam elmenni ahhoz a kzssghez, akik rtem nekeltek, megksznni a gygyulst.. k akkor azt mondtk, hogy nem is k segtettek, hanem a guru, a guru. A guru, aki nem is volt ott, csak az ereje, ami megjelent az kzssgkben. Aztn, amikor itt volt a guru, Swami Maheshwarananda tbort vezetni Magyarorszgon, "A jga a mindennapi letben szisztma" cmmel, akkor hozz is elmentem megksznni a gygyulsomat. Nekem akkor tulajdonkppen csak ennyi volt a szndkom: hogy ksznetet mondjak neki. Igen m, csak kzben egy htig tartott az a tbor, ahol a guru volt, s ott ragadtam. Minden, amit tantott, 100%-osan lt nlam. Egy olyan tantst adott, amit a buddhista tanokkal, amiket n tanultam s tanitottam tkletesen ssze tudtam egyeztetni. Semmi idegen nem volt benne, annyi csak, hogy egy istenhiv valls, szemlyes istenben hiv valls, amit tant.
Korbban kevsb volt szimpatikus nekem ez a szemlyes isten-hit. Nem tudtam elfogadni, hogy valaki, aki mondjuk olyan mint n, uralkodik ezen az egszen. Nem tudtam elfogadni, hogy van egy risi univerzum annyi sok mindennel, sok-sok ltformval s akkor egy pici, emberszer alakzat van a centrumban. Ez nekem nem tnt szimpatikusnak. Azt gondoltam, hogy itt valami arnytveszts van. A vele val tallkozs utn ma mr mskpp gondolom a szemlyes istenhitet. Ma mr azt gondolom, hogy igenis kpes egy ember olyan tudatllapotban lenni, ami univerzlis. Ez megtapasztalhat. Nem vletlenl rjk a tanok, nem vletlenl mondjk a keresztnyek is, hogy az isten a sajt kpre s hasonlatossgra teremtette az embert. Mert tulajdonkppen nem a valls antropomorf, hanem igazbl mi vagyunk teomorfok. Azt mondjk: ember szereti emberszernek kpzelni az istent, de nem gy van, hanem maga az ember teomorf. Tnyleg gy nznk ki, mint az isten.
A gygyulsodra visszatrve, mi trtnt valjban ez alatt a perc alatt veled?
Ez alatt a perc alatt bebizonyosodott, hogy az a hit, amit kvetnek, az tkletesen mkdik.
s bebizonyosodott a spiritulis gygyts hatkonysga is, vagyis hogy egy tudat oda tud hatni egy msikra, s ezltal az meg is tud az gygyulni. A spiritulis gygytsban mindig is hittem, n magam is foglalkoztam vele, vagyis foglalkozom is vele.
n 3 vig kszkdtem ezzel a betegsggel, jgval, meditcival tartottam fenn magam, idnknt rosszabb volt, idknt jobb, de nem tudtam teljesen meggygyulni. Az utols kt ht alatt meg mr semmilyen mdon nem tudtam kzel frkzni n magam a problmhoz. Annyira fjt, hogy ssze se tudtam szedni magam, nem tudtam meditlni r, mert nem voltam alkalmas r. A fjdalom annyira ers volt, hogy nem tudtam lekzdeni. Ott maradtam ezzel a helyzettel, szinte tehetetlenl, amikor a kls segtsg megrkezett, ilyen formban.
Vadidegen 80 ember nekelt rtem, a gygyulsomrt. El is pityeredtem.
Buddhizmus, hinduizmus, keresztnysg...., Isten, Buddha, guru...gy tnik, mintha Te mindenhv lennl...
Igen, igen, n is gy szoktam magamat hvni gy egy ve, msfle ve, mindenhiv vagyok.
Rjttem ugyanis arra az idk sorn, hogy az az rdekes a tanokban, hogy mindegyik pontosan a centrum fel mutat. Mindegy hogyan hvjuk, lehet gy is, gy is hvni, lehet megvilgosodott tudatnak hvni, hogyha a buddhizmus terminolgijval nzzk s lehet istennek hvni, hogyha keresztnyek vagyunk, lehet a legfelsbb abszolutumnak hvni, vagy a guru kpben megtesteslt legtkletesebbnek.
Mindegy hogyan hvjuk, az az egy biztos, hogy a centrum az rdekes, nem pedig az, hogy milyen ton jut el az ember ebbe a centrumba.
Az letnk, az tjaink is rengeteg varinst feltteleznek. Klnbz kulturlis kzegekbl indulunk, klnbz kulturlis httrrel rendelkeznk, teht teljesen klnbz mdon kzeltnk ugyanahhoz, radsul klnbz idkben is. Szemly szerint nekem mgis a buddhizmushoz van nagyon sok kzm. Ezt tanultam is, st annak idejn tantottam is, s a praxist is vgeztem hosszasan. Meditcit gyakorlok 1985-tl a mai napig, s emellett jgzom is.
Ezek szerint mindenki keresi a sajt tjt, csak nem biztos, hogy emberhez mltan halad rajta s li meg azt?
Ht mit csinljunk? Mindenki ott tart, ahol tud. Azt tudja elhozni magbl, amit tud nmagrl s a vilgrl.
Mi hat vilgban lteznk egyszerre: a Pokol vilgban, a Szomjz lelkek vilgban, az llat vilgban, az Ember vilgban, a Titn vilgban s az Isten vilgban.
A szenvedseink a Pokol vilgba, a vgyaink a Szomjz lelkek vilgba, az sztneink az llatok vilgba tartoznak. Az Embert az emeli ezen vilgok fl, hogy felismeri, kapcsolatot kell teremteni az g s a Fld kztt. Az Ember az a lny, aki tud az grl. A Titnok mr oda tartanak, nmagukat meg akarjk haladni s az Istenek pedig ott vannak.
Az emberben lv alkot, teremt er isteni eredet . Sajnos n azt ltom, hogy hlyesg irnyba vannak elterelve az emberek. Ez az utbbi vekben nagyon ersen rzdik, ltszdik, de ez mr rgebb ta is gy van. Addig visszamehetnk, amikor eljutott az ember ahhoz az abszurd gondolathoz, hogy nincs spiritualits, hogy a vilg ltt teremt nlkl kell magyarzni, amikor azt mondjk alulrl szervezd rendszer a vilg. De brmit lerakunk, abbl sohasem lesz egy annl komplexebb valami, abbl mindig csak a sztess van. Lerakunk egy hegyet, piramist vagy brmit, az csak sztesni tud. Lerakok egy csom homokot, abbl sohasem szervezdik piramis. Minden konstrukci egy hierarchikus fels pontbl ered lefel, nem pedig fordtva. Teht az, hogy eljutott az ember addig, hogy spiritulis gykr nlkl szletik az anyag, ez mr egy szndkos flrevezets eredmnye s kptelensg. Kapsbl azt kell mondani, hogy az ember egy spiritulis lny, gy is gy is, mindenkppen az, mindenki isteni lny. Mg a legprimitvebb , legszerencstlenebb, csak az lvezeteinek l valaki is spiritulis lny, hiszen zennek neki az lmai, amit az isten hasznl arra, hogy mi okosabbak legynk. Nem ltezik a Fldn ember, aki ne lenne spiritulis. Elbb-utbb ezt mindannyian megtapasztaljuk, felismerjk. Mindennek megvan a maga ideje. Megvan az ideje annak, hogy az ember a vilgi dolgokkal foglalkozzon, hogy csaldot alaptson, hogy a karrierjt ptse, a helyt kialaktsa itt a vilgban s van egy bizonyos pont szerintem, ahol bizonyos letkor utn erteljesen a spritualitssal kellene foglalkoznia. Mr elbb is fontos arrl tudni, csak van egy pont amikor azt kellene vlasztania. Szerintem 50 ves kor utn mr biztosan ezzel szksgszer foglalkoznia az embereknek.
Mert az emberi ltezsnek nincs rtelme enlkl. Attl, hogy n valakit legyzk, attl mg semmi nincs, attl, hogy valamit megkapok, mg attl sincs semmi, azt hogy most jl bekajlok, attl sincs semmi, azt hogy a tengerparton sttetem a hasamat, mg attl sincs semmi, le vagyok barnulva, kellemesen elvagyok...s akkor mi van? Szval ez, mg mindig csak llathoz mlt let. Ez mg mindig csak magasabb rtelem nlkli lt. Emberek rengeteget ldoznak arra, hogy csak fizikai kielglsk legyen. Ezt egy vaddiszn is meg tudja csinlni, ahhoz nem kell ember. A tengerparton zsenilisan heversznek a fkk, ahhoz sem kell ember. Teht az ember az ott kezddik, ahol az egszben felfedezi, hogy ez egy sokkal magasabb jtk, ez egy sors jtk, ez egy tudat jtk, s a tanulsrl szl minden.
Magadat hogyan ltod? Min szeretnl mg vltoztatni magadban?
Szeretnm a hibimat minl inkbb lecskkenteni, s az ernyeimet felnveszteni. n lustbb vagyok annl, mint szeretnk lenni. s ez egy olyan dolog, ami engem zavar, mst taln nem annyira, de n rzem, hogy ideje lenne letenni a lustasgot. Meg nha bepccenek, ami nem j, mert a harag a legrtbb rzelem
Ilyenkor ezeken gy dolgozom, hogy szellemi-lelki gyakorlatok rvn nvelem a bels ert s kzben fkezem a tlslyokat, mert okom van arra, hogy most mirt ne a knyelmes megoldst vlasszam. Kevs az id, s ami mg htra van, ki kell hasznlni arra a hasznos tevkenysgre, amit a magam feladatnak rzek.
Produklnom kell, nyomokat, tjelzket hagynom, s a gyerekeimet is fel kell nevelnem.
Mondjuk 20 v mlva - persze ha meglem - egy olyan ember szeretnk lenni, aki mindig elvgzi a feladatait, aki nyugodt s ders s ki van mr belle irtva a trelmetlensg, s a harag. Teht egy boldog, berkezett , nyugodt, tiszta tudat ember.
Ha 1985-ben nem trtnik ez a tallkozs - vltozs az letedben, akkor ma milyen ember lennl?
Lehet, hogy akkor mr nem is lnk. Buddhizmus, meditci s jga nlkl valsznleg mr meghaltam volna. Elg sok zrt csinltam volna, hogy be is verhettk volna a fejemet, vagy akr fel is akaszthattam volna magam. Ehhez kpest most kiegyenslyozott s ders vagyok Ma mr szerintem nem is gondolnak engem olyan bogarasnak a kollgim Tolerns emberekkel vagyok egytt, olyan mvszemberekkel, akik elgg elszlltak a maguk mdjn ahhoz, hogy elfogadjanak engem is olyannak, amilyen vagyok. Nemrg hallottam azt pdul, hogy Bornai Tibi, a KFT billentyse nyilatkozta, az n hatsomra kezdett el foglalkozni keleti tanokkal, st egy bartjval le is fordtott egy Murti Krisna knyvet 6 v alatt. Teht ilyen szempontbl mg azt is lehet mondani, hogy j hatssal voltam r.
Nemrgen eltemettem az egyik j bartomat, s ahogyan telnek az vek egyre tbb a bcs. Szeretnm, ha beszlnl arrl is, hogy a hallrl hogyan gondolkodsz?
n nem hiszek abban, hogy az ember eltnik a halllal. St, ez nekem nem is krds. Vannak elz leteimbl emlkeim. St kztes ltbeli emlkeim is vannak, a nem testben lv ltbl. gyhogy biztos vagyok benne, hogy a bartod, amikor a temets volt tudatosan tapasztalta azt ami trtnt: pldul hallotta a beszdet, rzkelte a gondolatokat. Most pedig a karmi utn megy. A karma szele az egy ers dolog, nagy vihar. Amit egsz letben csinlt, az hajtja t most egy tovbbi llapot fel s igazbl, hogyha segteni akarunk neki, mert lehet innen segteni neki, akkor imdkozni kell rte. Nagyjbl mindegy is, hogy milyen imt mondunk, mindegy is, hogy most istenhez imdkozunk, vagy a lt megnevezhetetlen centrumhoz, mert egy helyre mennek az imk: a Tudat centrumba. Teht ha magadban csak jt kvnsz neki jra s jra, hogy a lehetsg szerint a legtisztbb ltformba kerljn, vagy a legnyugalmasabban, legboldogabban lje meg azt amit lnie kell, az biztos segt. Elmondom azt is, hogy van egy szertarts, amivel 49 napig szoktk a buddhistk bcsztatni a halottat. Minden este olvasnak egy fejezetet a tibeti Halottas knyvbl, s gy 49 napon t kisrik t. A kezdetn odaszlitjk, letesznek egy prnt , mondjk: foglalj helyet, ezt a tanitst most neked adjuk. n amikor anyukmnak csinltam, aki elhunyt, mkdtt , de a 10 alkalom utn azonban megszlalt bennem a hangja elgg hatrozottan: "De kisfiam, n ezeket a tibeti dolgokat nem rtem!" Akkor abbahagytam ezt a formt s tvltottam msra, gitroztam neki, meg magyarul mondtam magamban az imt, de igyekeztem, ugyangy vgigcsinltam a 49 napot. s lomban megjelent, adott visszajelzst, hogy elrte t.
s a szeretteinkkel tallkozunk mg valamilyen formban?
Hatrozottan az a vlemnyem, hogy igen, van jratallkozs. Valamilyen formban van. Igazbl ezek a kapcsolatok nem mlnak el. Az ami kt llek kztt van, klnbz formkon tl is mkdik, s radsul mindenki kztt, mindenkivel van valami fle kapcsoldsunk. Akik pedig valamilyen mdon vonzdnak egymshoz, azok elbb-utbb az letben is tallkoznak, gy vagy gy. Vagy mint szl, vagy mint testvr, vagy hzastrs, vagy szerelem, vagy bart. Pl. Gyrgyikvel, felesgemmel, voltunk valamelyik elz letnkben fi bartok, haverok. Emlkszem r. gyhogy brmi lehet, a nemnk sem stabil, azt is vltoztatjuk. n tuti hogy voltam mr n is. Nem is kell meditativ llapot a felidzshez mindig, van egy-kett olyan stabil emlk, ami mindig emlk lesz. s van olyan kp is, ami csak meditcis, vagy megvltozott tudatllapotban idzhet fel a tudattalanbl.
Vgezetl mg azt mondja nekem Andrs, lehet hogy n is voltam valamikor fi, csak mg nem jtt el ez az emlk-lmny. Taln valamikor mi is voltunk, lesznk ezek szerint j cimbork? Haverok? J lenne, ha gy lenne, n csak gazdagabb lennk ltala.
|